nukkige motor

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
145
Type
145
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999
Brandstof
Benzine
Reacties
0
Bekeken
2957
Gepost: 21-11-2008 21:13
Professional

hymn

Lid sinds: 21-11-2008
1 bijdragen

Van deze Alfa 145 van na de facelift slaat de motor (koud) aan met een hoog toerental (+/-2500 tpm) en zakt gelijk weer.

Tijdens het opwarmen kan het voorkomen dat de motor ernstig inhoud, maar dit is niet altijd. Als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt (bijna bedrijfstemperatuur) lijkt het alsof hij los "schiet" en weer de oude is. Opvallend is dat dit inhouden voornamelijk onder 3000tpm lijkt, daarboven minder of niet.

Op temperatuur is bij dezelfde toerentallen, met name tussen 2000 en =/- 3200 tpm de motor tijdens het rijden zenuwachtig met gas loslaten en dan weer gasgeven. Wanneer hij deze toeren constant en  onbelast draait is te horen dat de motor ritmisch en abrupt in toeren daalt, en meteen weer terug klimt in toeren; dit zorgt ongetwijfeld voor het zenuwachtige karakter tijdens rijden.

Een ander symptoom is wanneer men afremd op compressie doet de motor dit afwisselend de ene keer wel de andere keer niet (lijkt dan alsof hij geen compressie heeft en gewoon doorrold met koppeling ingetrapt). Als er een constante snelheid is gereden en dan gas word gelost remt hij in feite netjes af, Maar word er afgewisseld voor het afremmen op de motor(bijv. gasgeven, of afremmen-klein beetje gas en weer afremmen) lijkt hij compressieloos.

Daarnaast staan de volgende storingen in het geheugen:

-P0170 (mengselregeling)

-P1173 ()2-regeling beneden ondergrens)

-P0130 (circuit zuurstofsensor)

Na het wissen van de codes komt 1173 er meteen terug in wanneer er gas word gegeven, en 0170 op een willekeurig moment.

Aan vermogen lijkt de motor op zich niet tekort te komen, enkel soeplesse bij de bewuste toerentallen. De regelklep van de nokkenasverstelling is vervangen maar was duidelijk niet de oorzaak van het probleem. Ik heb mij laten vertellen dat een storing in de nokkenasverstelling ook geen fouten in de computer kan veroorzaken en slechts voelbaar is aan de motor.

Verder is er gereden met een luchtmassameter uit een 145 1.4 t-spark om te kijken of dit verschil maakte, maar bleek geen verschil.

Ik denk zelf aan de lambda sensor, maar twijfel. Ook denk ik niet direct aan een lekkage in z'n inlaat traject aangezien hij met opwarmen ineens los komt en stationair netjes draait, denk daardoor eerder aan iets in de regeling van z'n brandstofmengsel. Heeft iemand een idee of ervaring met deze storingen?

Bij voorbaat dank!

Groetjes Barry