Foutcode P2563/64

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
MiTo
Type
MiTo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
1085
Gepost: 10-02-2019 19:36
Professional

Timmerklits

Zaakvoerder
Timmermans Powerbox Tuning
Universeel

Lid sinds: 26-05-2011
100 bijdragen

Hallo,

Ik heb hier een mito 1.3 jtd met een variabele turbo en positiesensor.

 

De turbo en het pierburg regelklepje zijn nieuw, de vacuum darmen tot het potje en vacuum pompen zijn in goede staat, deze zien er wel al vervangen uit (niet origineel)...

De auto rijdt goed, de actuator positie en gevraagde actuator positie volgen heel goed elkaar tijdens rijden maar wat er gebeurt is dat de klant afentoe een fout krijgt en dan start stop dan ook niet meer werkt...

 

Na diagnose heb ik gevonden wat er gebeurt maar ik snap niet waarom of dat er ergens iets ontbreekt.

Als de motor stationair draait is de positie 0.5-1 mm en de gevraagde 0 mm, in deze stand staat de vacuum volledig op de vnt in de hoogste stand, (de stang gaat niet hoger,), als je dan de motor stil legt, blijft dit zo tot na 10-20 s het pierburg klepje schakelt en de vacuum weg is op de turbo en daardoor de stang heel naar onder gaat.

Zet je het contact terug op dan schakelt deze weer en staat de stang heel boven. Alles Ok zo.

Maar laat je nu het contact langer aan zonder te starten (zoals bij een start&stop) dan blijft de stang boven maar na een 10-20 s begint deze naar onder te gaan, 1-2-3...-15mm en is er ook geen vacuum meer, op dit moment komt de foutcode. 
Deze kan je ook niet wissen zonder de motor eerst te starten, omdat er geen vacuum is om de stang naar boven te doen.

Als ik nu de motor start, stil leg, en contact terug op, en ik  knijp de slang na het pierburg klepje naar de turbo dicht, dan blijft deze schoon op 0.5-1 mm, dus daar zit geen lek, doe ik dit op de slang voor het klepje dan gaat (zelfs bij draaiende motor), de stang zeer snel omlaag weer en gaat de vacuum weg. Dus je zou denken een lek op het pierburg klepje, maar ik heb al een nieuw gezet en 1 van een 159 zonder problemen geprobeerd

 

Als je de motor stil legt en het klepje schakelt na de 10-20 s zodat de vacuum naar de turbo weg is, maar richting het klepje blijft vacuum staan van het vacuum potje, blijf je vaccuum op dit klepje voor langere tijd dus daar is ook geen lek, het moet in het klepje zitten, ik begrijp het niet goed.

Of er ontbreekt nog ergens iets, een terugslagklep ergens ofzo.

 

 

 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.