MOTOR VALT UIT - P3044 ELEKTRISCHE-BRANDSTOFPOMP KORTSLUITING

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A5
Type
TYPE 8T
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010/8
Brandstof
Benzine
Reacties
9
Bekeken
2446
Gepost: 10-04-2018 09:33
Professional

gruba


Anders/Overig

Lid sinds: 30-12-2016
16 bijdragen

Beste,

Wij hebben hier een Audi a5 2.0 tfsi staan met een brandstofprobleem. De audi is door de anwb gebracht nadat de auto stil viel en niet meer aan wilde slaan. Na het uitlezen van de motor ecu kwam de foutcode P3044 elektrische-brandstofpomp kortsluiting naar voren. De foutcode kwam na het wissen direct terug. Vreemd genoeg wilde de auto nadat het contact een paar keer aan en uit was geschakeld weer starten. De foutcode P3044 konden we wissen en kwam niet meer terug. 

Na wat gespeur via het web kwam ik veel verhalen tegen waarbij dit probleem wordt veroorzaakt door de regeleenheid van de brandstofpomp. Dit is een zwart kastje dat naast de elektrische brandstofpomp aan de carrosserie zit gemonteerd. Deze hebben we voor de zekerheid vervangen en vervolgens hebben we de auto uitvoerig getest. Nadat het probleem zich niet meer voordeed hebben wij de auto aan de klant mee gegeven. 

Nadat de klant enkele dagen gereden had werd de auto helaas weer terug gebracht door de anwb. Na het uitlezen kwam weer de foutcode P3044 naar voren. Na dit geconstateerd te hebben, hebben we de elektrische brandstofpomp vervangen. Na het vervangen van de pomp heeft de auto een hele week zonder problemen gereden. Na die week had de klant een afspraak voor een grote beurt en precies toen hij hier in de garage stond viel de auto weer uit met exact het zelfde probleem. 

Nadat het probleem zich voordeed heb ik een aantal dingen gemeten. De dikke voeding op het kastje is afkomstig van het brandstofrelay en was aanwezig. Ook de massa was aanwezig zowel op het kastje als op de brandstofpomp. Op de brandstofpomp meet ik op de dikke plus geen spanning. Mijn conclusie was dus het kastje schakelt de stroom niet door. Vervolgens heb ik gekeken hoe het kastje geschakeld wordt. Dit gebeurd met een rode draad die afkomstig is vanuit de motor ecu. Hier meette ik geen spanning op. Ook heb ik gecheckt of deze niet aanwezig is zodra ik de foutcode gewist had. Helaas geen spanning vanuit de motor ecu. Al snel neigde ik naar een kapotte ecu. Daarna hebben we zelf nog even met een starthulp de brandstofpomp 3 seconden laten draaien. vervolgens drukte we hierna de stekker van de pomp weer op de pomp en hoorde we direct de pomp in slaan en de auto deed het weer! 

Dit zag ik als een uitgelezen kans om wat metingen te doen. De spanning over de pomp bedroeg 5.5 volt en bij gas geven 6 volt. Het kastje werd met een 5 volt voeding aangestuurd vanuit de ecu. De voeding op het kastje bedroeg nog steeds 12 volt. Als je de stekker los neem van de pomp bedraagt de voedingsspanning van de pomp nog steeds 5.5 volt. Na een aantal keer de auto aan en uit gezet te hebben komt het probleem weer terug. Dezelfde foutcode en geen aansturing vanuit de ecu. Zodra we de pomp even laten draaien met de starthulp en we monteren de stekker dan doet hij het weer. Dit is wel 4x herhaalt dus lijkt geen toeval te zijn.  

Wie kan mij helpen om deze storing op te lossen??

Foutcodes

P3044

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.