Bij 1e koude start direct knak/tik hoorbaar en dan bij warme motor lichte ratel bij lastwisseling

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E90
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/8
Brandstof
Benzine
Reacties
17
Bekeken
5059
Gepost: 12-10-2014 19:42
Professional

bassie1

1e autotechnicus
van den Bosch
Universeel

Lid sinds: 06-07-2013
9 bijdragen

Na een lange tijd lezen en veel oplossingen toe te passen van hier post ik zelfs eens wat.


Heb hier een BMW 325i 6 cyl automaat uit 2006 welke 2 klachten heeft.

Bij koude motor en zijn 1e start is er uit de motorruimte een tik/knak hoorbaar. Alsof iets ergens tegen aan komt of iets wat op spanning komt/zet.

Bij warme start is dit niet aan de orde.

Daarnaast loopt de motor dan ong 900 rpm's en loopt hij ok rond. Bij aircoinschakeling loopt hij wat onrond. Dat kan beter.

Zodra hij gezakt is naar 600 rpm's (en airco uit) loopt hij ook ok rond. Bij wederom airco aan loopt hij ook weer rommeliger rond.

Bij reset van adaptiewaardes van de magneetventielen loopt hij bij koude motor mooier rond. Zowel met airco uit als aan. Met airco aan is dat echt merkbaar.

Daarnaast is bij warme (en soms bij koude/opwarmfase) motor een soort van ratel hoorbaar in de motorruimte.

Deze is niet op te roepen als de auto stilstaat. Er moet echt mee gereden worden.

het liefst in de wat lagere versnellingen/snelheid en dan in de buurt van hogere gebouwen want dan weerkaatst het geluid wat meer (gaat minder verloren dan).

het is dan wel oproepbaar en wat je merkt is :

*bij rustig wegrijden in 2 of 3 bv dan even van het gas af en dan in ene wat meer gas geven in D (motor moet terugschakelen dan in D).

*bij normaal cq flink optrekken wanneer hij moet opschakelen. (in D en DS)

*soms bij rustig/normaal optrekken en dan het gas rustig loslaten

*2 x voorgekomen dat het geluid iets langer(circa 3 sec) hoorbaar is omdat er dan net waarschijnlijk op het juiste rpm opgetrokken werd. het leek toen wel op pingelen ergens.


wat feiten over de auto:

2e eigenaar, dealeronderhouden daarvoor bij Dusseldorp Epse tot 65000 km, klacht waargenomen bij 68000 en staat nu op 72000 km.

Heeft de 1e jaren ong 9000 km gereden per jaar en laatse even wat minder.

De motor is geflushed met Wepp (waar ook mee gereden mag worden btw voor een X km), nieuwe Mobil 1 0w40 met oem filter erop.Bij de oude olie was er niks vreemds te vinden.

Bij loshalen vuldop merk je dat er onderdruk is en gaat de motor na een korte tijd rommelig lopen ivm valse lucht.

Bodemplaat is eraf geweest om te kijken of er niks rammelt oid.

Bij warme motor kan je gasgeven tot je een ons weegt (normaal of abrupt) maar er is niks te merken dan.

het lijkt dus alleen te zijn wanneer er een lastwisseling plaatsvindt onder normale/hevige belasting.

De motor is fel, snel en direct in DS en gaat er goed vandoor.

Bij D is hij uietaard wat rustiger.

Motor trekt ook goed door en afgezien van die ratel dan even merk je helemaal niks.

Er zijn geen foutcodes waarneembaar en bij meetwaardenblokken merk/zie je ook niks.

Al hebben we niet samen met een collega gereden en heeft die gekeken.


Volgens ETK is er een modificatie op de kettingspanner, geleiders, vanos units en magneet/hydroventielen.

Ook willen de groene en zwarte o ringen van de ventielen wel eens lekken waardoor oliedruk naar de vanos units weg kan vallen? (en dus ratelen?). er is geen olie lekkage waarneembaar. Motor is droog. Olieverbruik is circa 1 op 4-4500 km.

plannins is om eerst de ventielen maar eens eruit te halen en te reinigen en om te wissellen icm nieuwe o ringen. Ook de spanner maar even vervangen dan.

 

Het lijkt wel als er geen spanning is op de spannerskant bij starten en dat die soms wegvalt bij het schakelen dus en de ketting dan klappert?

Jullie nog ideeen en suggesties?
 

Uitgelezen met

570 icm DCU

Foutcodes

Geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.