BMW 3-serie. Motorstoring bij vermogensvraag

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E90
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007/2
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
4173
Gepost: 15-03-2018 12:16
Professional

sjaakh

Lid sinds: 09-02-2013
4 bijdragen

Hallo,

Wij hebben hier een BMW 318i uit 2007 staan waar we een beetje inspiratie bij nodig hebben.

De auto hebben wij eind December 2017 verkocht. Heeft hierna een mand zonder enkele problemen gereden. Hierna is deze een keer binnengekomen met Motorstoringslampje brandend en de volgende foutcodes

2A61 DME: Valvetronic Adapatie

2A6B DME: Vermogensbegrenzing servomotor

Dit was op een zaterdagmiddag en de klant was op weg naar wintersport. Op dit moment de foutcode gewist. Een Valvetronic adaptie uitgevoerd en is hiermee gaan rijden.

Onderweg heeft deze nog  een paar keer even het motorstoringslampje brandend gehad en bijna terug gemerkt dat auto even op 3 cilinders liep zodra vermogen wordt gevraagd

De auto is hierop in de garage gekomen met de volgende foutcodes in de historie aanwezig

 

2A70 DME: Valvetronic, aannemelijkheid sporadische stroomschommelingen

29CC  DME: Overslaan van de ontsteking, meerdere cilinders

29CF  DME: Overslaan van de ontsteking cil.3

2A61 DME: Valvetronic Adapatie

2A6B DME: Vermogensbegrenzing servomotor

29CF  DME: Overslaan van de ontsteking cil.3

Hierop hebben wij het kleppendeksel gedemonteerd, Valvetronic motor verwijderd. Hierbij viel het op dat de as van valvetronic erg zwaar draaide. 1 van de lagers van de as zat verkeerd om gemonteerd en hierdoor zat deze klem en ook was er een licht schuurspoor op de zijkant van lager kap te zien. Lager oppervlakken verder niet beschadigd. Geheel weer gemonteerd. Hierop draait het weer soepel.  Wel een klein beetje olie aanwezig in de excentrische sensor van de valvetronic.

Dit schoongemaakt en motor dicht gebouwd.

4 Nieuwe bougies gemonteerd en bobine cil 3 vervangen i.v.m. slechte stekkerverbinding.

Adaptiewaarden gereset en proefrit uitgevoerd zonder problemen.

Klant heeft hierop circa een 500 a 600 KM gereden en hierop ging de auto weer een motorstoringslampje geven zodra deze vermogen vroeg boven de 3500 RPM

 

Op dit moment gaf deze weer de foutcodes

 

2A70  DME: Valvetronic, aannemelijkheid sporadische stroomschommelingen

2A6F  DME: Valvetronic Minimale slag overschreden .

29CC  DME: Overslaan van de ontsteking, meerdere cilinders

29CF  DME: Overslaan van de ontsteking cil.3

 

 

Hierop kleppendeksel weer verwijderd en bij aantal keer aansturen viel op dat de motor van de excentrische as soms iets haperde. Na een BMW dealer geraadpleegd te hebben hebben wij de elektromotor te samen met de sensor van as gewisseld. Hierop proefgereden en geen problemen ervaren. Klant heeft nu een goede week weer gereden en heeft weer de zelfde problemen als voorheen.

Iemand ideeën of dit uit valve tronic komt of toch ergens anders moeten gaan zoeken .

 

Gemeten

Valvetronic. aansturing en sensor bedrading doorgemeten

Uitgelezen met

Launch pad Pro 3

Foutcodes

2A70,29CC,2A6B,29CF

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.