Raildruk te laag, slecht aanslaan

BMW
Merk / model / type
BMW 3-serie E90
Bouwjaar
2008/11
Brandstof
Diesel
Onderwerpen
Brandstof(systeem)
Motor
Starten / niet aanslaan

Aantal reacties: 14
Aantal maal bekeken: 684

Gepost: 25-06-2018 10:43
Professional

Petervk


Anders/Overig

Lid sinds: 19-06-2018
13 bijdragen

Collega’s,

Wij hebben hier een BMW 320d E91 staan met als klacht het erg slecht aanslaan van de auto. Koud starten of warm laten draaien, afzetten en daarna meteen weer starten maakt geen verschil, motor blijf heel slecht aanslaan. Wij verdenken de hogedrukpomp maar weten het niet zeker.

Foutcodes:

raildruk te laag bij start

gloei bougies permanent

Lektest injectoren gedaan, maar dit was zo weinig dat het niet relevant is. Toch de injectoren gedemonteerd en laten testen. Uit het testrapport bleek dat ze niet kapot zijn maar net tegen de toleranties aanzitten. Naar mijn inzien niet dusdanig slecht dat het deze klachten kan veroorzaken. Slang drukregelventiel common rail losgehaald tijdens start en hier komt geen diesel uit, ventiel staat dus niet open. Uit deze retourslang komt tijdens start wel veel diesel, maar dit zou normaal kunnen zijn. Drukventiel en druksensor lijken in orde te zijn.

Raildruk gemeten tijdens start en soms komt deze niet boven de 70bar uit en slaat dan ook niet aan (logisch), loopt de druk ineens wel op dan slaat de motor wel aan. Toen de motor niet wilde aanslaan heb ik eens de retourslang van de hogedruk pomp losgetrokken en toen sloeg de motor ineens wel aan, dit zou kunnen duiden op lucht in het systeem. Al vanalles getest en geprobeerd, hieronder korte samenvatting:

Common rail druk gemeten tijdens start en tijdens draaiende motor

-          Tijdens start soms constant rond de 70bar, motor slaat niet aan

-          Loopt de druk ineens op tot 180+bar slaat hij vrijwel meteen aan

-          Tijdens nullast variatie tussen 250-300bar

-          Bij deellast variatie tussen de 300-900bar soms piekt hij wel tot 1100bar bij plots gas intrappen

Dus terug naar het begin en eerst begonnen met het lagedruk systeem controleren:

-          Tank zit half vol

-          Opvoerpomp tank gecontroleerd en werkt naar behoren

-          Slangen zijn in orde

-          Ontlucht via procedure

-          Doorzichtige brandstofslang op aanvoer en retour hogedrukpomp gemaakt

-          Tijdens ontluchten zie je in de slang lucht komen maar wordt wel afgevoerd

-          Tijdens het draaien van de motor geen lucht in de slang

-          Na afzetten motor en het hierna weer niet willen starten zat er ineens lucht in de retourleiding van de hogedrukpomp (1x gehad)

-          Regelmatig wat lucht in de retourleiding, aanvoer is wel goed. Pas bij een redelijke tijd lopen is de lucht verdwenen

-          Gloeibougies gemeten en de weerstand lijkt wel in orde

Voor nu de voornaamste vraag; wat zou de common rail druk tijdens start moeten zijn en tijdens nul/deel/vol- last?

Ik heb op internet gezocht maar kan het antwoord nergens vinden, heb ergens wat gelezen over 700bar start-druk. En wij denken dat de common-rail druk tenminste bij deellast ergens rond de 1600bar zou moeten zijn. In dat geval is de common-rail druk dus veel te laag en aangezien het lagedruk systeem goed is verdenken wij de hogedruk pomp.

Maar wat zijn de werkelijke specificaties en hoe kunnen we zeker weten dat ons vermoeden van de hogedrukpomp klopt?

Gemeten

Common rail druk gemeten - Tijdens start rond de 70bar - Druk 180+bar motor slaat aan - Tijdens nullast 250-300bar - Bij deellast 300-900bar soms piek tot 1100bar

Uitgelezen met

Delphi

Foutcodes

Raildruk te laag tijdens start, Gloeibougies open circuit, Raildruk te laag

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.