Vanos probleem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E90
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005
Brandstof
LPG
Reacties
18
Bekeken
15759
Gepost: 05-10-2011 15:41
Professional

Reihe


Universeel

Lid sinds: 26-10-2010
393 bijdragen

Hallo Heren,
heb een probleem met de Vanos van een Bmw 325i.
Problemen lijken ontstaan te zijn sinds de grote beurt. Klant is ongeveer 2 weken later teruggekomen met een MIL lamp die brandde, een Vanos die af en toe niet mee doet, motor loopt niet helemaal strak en op gas slaat hij af en toe af bij gas los laten. Foutcodes wezen naar de inlaat Vanos, omdat het zo kort na het olie verversen kwam dachten wij aan vervuiling. Auto is geflushed met Forte probleem leek weg maar 2 weken later weer hetzelfde.
Vervolgens de kettingspanner vervangen aangezien daar een gemodificeerde voor is, dit heeft niets opgeleverd.
Volgende stap de selenoide van de in en uitlaat Vanos gewisseld, foutcode wees nu naar de uitlaat Vanos. Daarom de selenoide vervangen, nieuwe aan de inlaat kant gezet. Probleem is 2 maanden weggeweest maar weer terug. Op verzoek van klant Castrol 0w30 er in gedaan ( wij hadden zelf Elf 5w40 gebruikt) leek heel even beter maar ook dit leverde niks op. Stekker verbindingen schoon gemaakt en strakker gezet leek even beter maar ook dit leverde uiteindelijk niks op.
Vorige week is de auto terug geweest en liep zeer beroerd, gaf de foutcode 2a98 krukas, nokkenas correlatie. Vanos van de inlaat vervangen en auto liep weer keurig. Gister is de auto weer langs geweest Vanos hapert af en toe, auto loopt niet strak, slaat af en toe af op gas. Foutcode wijst weer naar de inlaat Vanos, moet de code nog even opzoeken deze code zit er al vanaf het begin van de ellende in.
Dit alles heeft zich afgespeeld in ongeveer een jaar tijd en 25000km. Boekjes van de auto zijn netjes ingevuld, volgens het boekje is hij om de 20.000 ververst.
Wat opvalt is dat telkens nadat de olie ververst is, hij even goed lijkt te lopen. Ook na de nieuwe Vanos en Selenoide. Klant rijdt veel lange afstanden en heeft de klacht vooral als hij meer dan 100km achter elkaar rijdt. Ook lijkt het alsof het probleem ontstaat op het moment dat hij stationair loopt of start met een warme motor. Ga morgen de uitlaat selenoide vervangen ook al geeft hij een fout op de inlaat, deze zou de inlaat Vanos kunnen verstoren. Deze klep beweegt ook duidelijk niet zo soepel als de nieuwe.
Zijn er monteurs op dit forum die hier ervaring mee hebben met dit probleem?
 

Uitgelezen met

Snap-on Launch

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.