Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

constante plus

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Citroën
Model
Saxo
Type
Saxo
Bouwjaar
2003
Brandstof
Benzine
KM stand
113000
Onderwerpen
Accessoires(After market)

Aantal reacties: 12
Aantal maal bekeken: 1962

Gepost: 24-04-2012 22:11
Professional

Baens


Lid sinds: 12-02-2009
8 bijdragen

Hallo,

Heb hier een citroen saxo, dewelke langskwam omdat het geheugen van de radio niet werkte. Alle zenders moesten telkens weer opnieuw geprogrammeerd worden. Naar mijn mening had dit te maken met de constante stroom die niet aangesloten was, of dat de gele en de rode stroomvoorziening eventueel werd omgewisseld.

Nu de radio gedemonteerd werd om de kabels na te gaan en het contact nogmaals eens opgezet ging de radio niet meer...Ook de binnenverlichting en zoemer werken niet meer ( zitten allemaal op dezelfde zekering) maar toch is de zekering ok. Omdat de sigarettenaansteker en dash verlichting wel werken. Aan de aansluiting van de radio meet ik ook niets meer.

Opeens gaat bij het gebruik van de richtingaanwijzers ook de zoemer af (wanneer bij afsluiten lichten blijven branden). Ook springt de klok in het dash telkens terug op 1:00 uur.

Ik vermoed bij het uithalen van de radio dat er ergens een draad aan massa gelegd word, wat deze kerstboom zou kunnen verklaren?

Kan iemand mij een oplossing bezorgen, of heeft dit ook al meegemaakt?

Alvast heel erg bedankt!

Mvg

Tom

 

Gepost: 24-04-2012 22:20
Professional

Bas_petiet

1e Autotechnicus,electro, airco, Apk Keurmeester
A.C.W. Renault
Dealer

Lid sinds: 15-01-2011
159 bijdragen

Begin eens met een harde reset, accu afkoppelen en enkele minuten laten ontladen tegen elkaar!

Gepost: 24-04-2012 22:53
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5499 bijdragen

Met slechte auto gegevens is het lastig de juiste schema's erbij te zoeken. Mag ik vragen wat voor extra moeite het is om alles netjes in te vullen. Je verwacht van ons toch ook wat moeite??

Gepost: 24-04-2012 23:00
Professional

Baens


Lid sinds: 12-02-2009
8 bijdragen

Excuses, ik dacht dat de motorcode niet belangrijk zou zijn.

Zodra ik hem heb, zet ik hem hier neer. Ik zal beginnen met de complete reset.

Alvast bedankt!

 

Gepost: 24-04-2012 23:03
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5499 bijdragen

Begin eens met doormeten van de zekeringen. Misschien hebben ze de sig. aansteker wel op een andere zekering gemaakt?

Gepost: 25-04-2012 01:05
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6189 bijdragen

Zekeringkast zit toch in motorruimte, géén vochtschade?Inspecteer stekkers eens van zekeringkast en kast zelf,.

Gepost: 25-04-2012 06:58
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1448 bijdragen

Baens schreef:

Excuses, ik dacht dat de motorcode niet belangrijk zou zijn.

Zodra ik hem heb, zet ik hem hier neer. Ik zal beginnen met de complete reset.

Alvast bedankt!

 

Plaats anders het vin- nummer, hierin staat ook de motorcode.

 

Werkt de overige componenten wel?

Als het contactslot storing geeft, valt oa ook de kachelventilator uit.

Gepost: 25-04-2012 07:55
Professional

Baens


Lid sinds: 12-02-2009
8 bijdragen

VIN; ***

Tom: VIN-nummer verplaatst naar autogegevens zodat het alleen ná inlog zichtbaar is.

Bijgewerkt door Tom op 25-04-2012 15:56
Gepost: 25-04-2012 09:39
Professional

aalde319

garage van aalderen

Lid sinds: 22-11-2007
177 bijdragen

kan deze auto in een eco modus gaan ?

Gepost: 25-04-2012 10:44Dit is de oplossing
Topmonteur

erwin20vt

Universeel

Lid sinds: 23-09-2010
969 bijdragen

Zou toch eerst eens kijken of alle zekeringen wel heel zijn, volgens bijgevoegd overzicht zit de sigaretten aansteker toch echt op een andere zekering.

dit is de zekeringkast in het interieur, onder het handschoenen kastje.

zit er een iso stekker in gemonteerd, of liggen er losse draden?

i131.photobucket.com/albums/p305/Predator_VTR/Fuse1.jpg

Gepost: 25-04-2012 21:17
Topmonteur

daandc

schade hersteller bedrijfsvoertuigen + truck modificatie
terberg techniek
Anders/Overig

Lid sinds: 01-12-2007
1592 bijdragen

Kijk ook eventjes uit met de kleur van de draad grijs is hier positief +.

En een gele draad als  massa .

Typisch frans.

Werdt een tijdje geleden ingeschakeld omdat iemand anders aan het hobbyen was gegaan en een complete connector eraf had geknipt .

Met als gevolg zekering door ( deze zit in het motorcompartiment )

En door de kleuren op de radio verkeerd aangesloten .

Daarna maar weer orgineel gemaakt .

 

Gepost: 25-04-2012 21:56
Professional

Baens


Lid sinds: 12-02-2009
8 bijdragen

Bedankt Erwin,

Inderdaad als ik naar jou schema kijk, zit de zekering van sig.aansteker op F5. Hier heb ik

dus overgekeken, want als je kijkt op F12 staat hier ook sig. aansteker vermeld. (misschien had ik het moeten weten als je naar de amperages kijkt)

Wat de tuut betreft bij het pinken is ook opgelost. Daar de pinkerrelais wel werkte maar de pinklichten niet, dacht ik dat de tuut in dit geval een waarschuwingssignaal is om de bestuurder in te lichten dat zijn richtingaanwijzers niet werkten. Ook dankzij jou schema'tje opgelost (nieuwe zekering en klaar)

Nu dit al werkte kon ik verder met de radio. De radio is ok, enkel de constante plus komt niet toe. Ik zal dit in het weekend uitmeten en anders trek ik zelf een nieuwe kabel.

Wat daan zegt ivm de kleuren klopt dus helemaal.

Alvast iedereen heel hard bedankt voor dit '' simpel'' probleem.

Gepost: 25-04-2012 22:04
Topmonteur

erwin20vt

Universeel

Lid sinds: 23-09-2010
969 bijdragen

 Geen dank, zo zie je maar dat het soms best simpel is. in dergelijke gevallen controleer ik eigenlijk altijd standaard alle zekeringen, helemaal als je er snel met een spanningzoeker over heen kan meten