P0341

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Daewoo-Chevrolet
Merk
Daewoo-Chevrolet
Model
Aveo
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/6
Brandstof
Benzine
Reacties
12
Bekeken
1990
Gepost: 09-09-2017 17:00
Professional

Melissen71

Diagnosetechnicus
MAS
Anders/Overig

Lid sinds: 17-02-2017
217 bijdragen

Hoi Collega's

Ik heb hier een Aveo 1.4 staan met een storingscode P0341.

Deze code kan ik wissen, maar komt er na het starten direct weer in.
Timing heb ik al gecontroleerd. De gleuven achterop de nokkenassen stonden mooi in lijn, samen met het merkteken op de krukas. Echter stonden de merktekens op de nokkenastandwielen niet goed en leek ook de inlaatnokkenasversteller speling te hebben.

Hierop dus de inlaatnokkenasversteller vervangen en met het speciaal gereedschap de nokkenassen (plaat achterin) en de tandwielen (blokkeer gereedschap op de tandwielen) juist afgesteld. Ook het merkteken op de krukas gcontroleerd met het blokkeergereedschap op de krukas.

Verder de signalen van beide nokkenassen bekeken en het krukassignaal bekeken. Deze zijn op de sensor en ingaande draden van de computer hetzelfde. Dus hier geen onderbreking of signaalverstoring.

Wat ook opvalt met de scoop is dat de uitlaatnokkenas wel een duty-cycle heeft op de verstelactuator, maar de inlaatnokkenas niet. Waarschijnlijk omdat de inlaatnokkenas een foutcode heeft.

De actuator is wel goed, ook inlaat/uitlaat gewisseld. Want als ik deze losneem dan krijg ik ook meteen een foutcode hierop. Dus bedrading/aansturing is ook in orde (in mijn ogen).

Bij de computer hebben ze in het verleden al draden doorgeknipt en omgelust ivm bobinestoring. Kan dit invloed hebben op deze foutcode?

Ik zag ook in een ander topic een vraag over de nokkenassignaalringen. Deze zouden vervangbaar zijn of kunnen verdraaien. Dit zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.

Ik heb hier de scoopbeelden van de krukas tov inlaatnokkenas. Ook scoopbeelden van beide nokkenassen.
Ook scoopbeelden van beide nokkenassen met losgenomen verstelactuators.

Misschien heeft iemand juiste scoopbeelden of referentiegegevens, zodat ik deze kan vergelijken met mijn scoopbeelden en zo kan zien of de nokkenasring verdraaid is?

Of dat de timing toch niet klopt, of de timing juist is en het probleem in de computer gezocht moet worden. Of dat toch de bedrading van de bobine een oorzaak kan zijn?

Menig monteur is al met deze auto bezig geweest. En ik mag nu na veel 'gepruts' de diagnose stellen en het probleem oplossen.

 

Gemeten

Inlaatversteller vervangen Nokkenas en krukas signalen gemeten Timing gecontroleerd

Foutcodes

P0341

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.