Ducato danst stationair na inleren verstuivers

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
Ducato
Type
Ducato
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007/9
Brandstof
Diesel
Reacties
16
Bekeken
5795
Gepost: 19-11-2015 22:41
Professional

SemperFi

eigenaar en uitvoerder garagebedrijf
Autobedrijf Semper Fi
Universeel

Lid sinds: 18-11-2015
4 bijdragen

Hallo, Ik zal mij even voorstellen, ik ben Bram en heb sinds een half jaartje mijn eigen garagebedrijfje, vooral in klassieke auto's, maar om met de tijd mee te gaan ook diagnose technicus bij een land rover specialist. In mijn eigen garage doe ik ook hedendaagse auto's in uiteenlopende merken.

 

Ik zit met een heel raadselachtig probleem, ik zal bij het begin beginnen;
De klant bracht zijn Fiat Ducato 2.2L uit 2007 voor het vervangen van de turbo, maar ik constateerde meteen dat de motor nagelde en onregelmatig liep, en de afdichtingen om de verstuivers lekten olie, dus na overleg met de klant de verstuivers gedemonteerd en laten testen.
Er bleken drie van de vier verstuivers stuk te zijn, dus werden deze vervangen.
De motor liep hierna weer als vanouds (ik werk ook veel aan Land Rovers, en de nieuwe serie Defenders hebben deze motor ook, dus weet wel hoe ze zouden moeten lopen), maar ik kon met mijn Autocom de nieuwe injector codes niet ingeven, dus ben ik naar de lokale dieselspecialist gereden die de verstuivers ook geleverd heeft.
Echter na het ingeven van de drie nieuwe injector codes begon de motor vlak na koude start stationair erg in toerental op en neer te dansen. even een stukje rijden is het advies en komt me niet vreemd voor, het is weleens vaker na een reset van adaptie waarden dat het management even moet aanpassen. Helaas is dit probleem blijvend gebleven, en na verder uitlezen (geen foutcodes) valt op dat de raildruk stationair varieert tussen 208 en 244 bar. Erg fluctuerend dus, en raakt de dieselspecialist overtuigd dat het aan de brandstofdruk regel solenoid ligt. Deze vervangen, geen resultaat, wel een foutcode (pomp niet geprogrammeerd) uitgelezen door de Bosch KTS van de dieselspecialist. De pomp wordt ingeleerd, maar dit resulteert in MIL lamp aan en geen vermogen meer. Na wat probeersels is het de dieselspecialist gelukt om weer bij het oorspronkelijke probleem terug te komen, en belt met de Buchli helpdesk. Deze verteld dat de pomp programmerings functie aanwezig is in de Bosch KTS, maar dat deze niet werkt (!) en adviseert alles opnieuw te laten doen bij de dealer.
Ik ben vervolgens naar de plaatselijke dealer gereden, welke 1,5 uur bezig is geweest waarin volgens hen het inleren allemaal gelukt is, maar zonder zonder resultaten, 108 euro verder, geen enkel advies in welke richting gewerkt kan worden, alleen dat de EGR klep open staat bij stationair draaien.
Ik moest en zou het weten, dus ik heb meteen de erg klep gedemonteerd (dit exemplaar is pas een paar maanden oud) en zie dat deze perfect sluit. Om dit in de praktijk te bevestigen heb ik de klep weer gemonteerd zonder de stekker aan te sluiten op de EGR, en de motor laten draaien, maar geen verbetering.
Vervolgens heb ik elk slangetje, kabeltje, stekkertje en onderdeel bekeken aan de motor, maar ik kan simpelweg niks ontdekken.
Vandaag het ik met de Autocom alle parameters in de gaten gehouden tijdens het probleem en op toeren, wanneer de motor wel regelmatig draait. Opvallend is dat de raildruk nog steeds erg veranderlijk is, synchroon met het EGR openingspercentage, evenals de injectie hoeveelheid.
Verder vind ik dat de motor niet zo snel is als voor deze problemen, en sist deze iets rond de 2200 toeren, alsof er een turboslang gescheurd is (wat echt niet het geval is) en tot slot weet ik dat deze auto ooit softwarematig getuned is.
Ik ben van mening dat hier softwarematig iets fout gaat, omdat de motor nagenoeg perfect draaide na alleen het vervangen van de turbo en injectoren.
 

Zie in de bijlagen de waardes, hetplaatje waar de EGR klep stabiel 52% is is deze losgekoppeld.

Uitgelezen met

Autocom en Bosch KTS

Downloads (3)

  • img_2272.jpg
  • img_2273.jpg
  • img_2274.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.