Ford Ranger 2.2 TDCi foutcode p0089 en P2291

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2013
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
1505
Gepost: 20-09-2018 22:39
Professional

Dieter026

Autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 13-11-2016
468 bijdragen

Hallo, 

Ik heb hier bij me een Ford Ranger staan die niet draaiend in de werkplaats is binnengekomen. Er stonden toen 2 foutcodes in. P2291 en P0089 stonden in het geheugen van de motor-ecu. Er is bij een andere garage wel wat aan gesleuteld aan de auto. Zo is de pomp in de tank vervangen door een nieuwe originele  met deze is dan ook de brandstoffilter vervangen. De IMV-klep op de HD-pomp is ook vv. De egr-klep is vernieuwt en de motor-ecu zelf is ook al binnengestuurd om te laten controleren. Met  als conclusie dat motor-ecu goed is. Maar na al deze werken aan de auto doet het probleem zich nog steeds voor. Ik ben begonnen om een doorzichtige slang te monteren tussen HD-pomp en brandstoffilter. Nu kon ik goed zien dat de pomp in de tank voldoende druk zette. Ik heb de druk niet gecontroleerd maar er kwam geen lucht aan de HD-pomp. Na een paar keer contact op en af te zetten, begonnen met de motor laten rond te draaien en ik had druk opbouw. Alles toegebouwt en de motor sloeg direct aan. Toen heb ik een hele week met de wagen kunnen rijden zonder dat er zich een probleem voor deed. Tot de vrijdag, toen reed ik op de snelweg en ineens had de wagen geen vermogen. Aan kant gezet en in parameters gezien dat de raildruk gezakt was. Toen contact op en af gezet en kon terug starten en had terug het volle vermogen. Nadien heb ik het probleem nooit meer tegen gekomen. Nadat ik ineens geen vermogen meer had stond wel foutcode p0089 in het motorgeheugen. Ik lees uit met de Launch en deze geeft een fout aan van de pcv-klep (fuel pressure regulator). Nu heb ik het hele brandstofsysteem nagekeken en vind ik de pcv-klep niet terug. Wel heb ik bij ford documentatie opgevraagd en daar spreken ze over foutcode p1250 als je p0089 op je uitleeskast krijgt. Maar bij deze foutcode spreken ze dan over de brandstofdoseerklep. Deze klep is al vernieuwt. Ik heb dan de sturing gecontroleerd met een scope en deze is goed. Wel meet ik een spanningsverschil van 1.2V over de voedingsdraad van de brandstofdoseerklep. Hierop ga ik verder werken. Heeft iemand nog ervaring met deze foutcodes op een Ford Ranger? 

 

Grtz 

Dieter 

Uitgelezen met

Launch

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.