Roken/stinken bij koude start en warmloopfase

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Focus
Type
Focus
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999
Brandstof
Diesel
Reacties
20
Bekeken
17852
Gepost: 31-01-2008 18:56
Professional

arianvos

Directeur / eigenaar
Autobedrijf AIM
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
73 bijdragen

Het volgende probleem doet zich voor,

Bij koude start en opwarmfase van de motor rookt de auto behoorlijk beetje blauwachtige walm, en ruikt dan ook ontzettend naar onverbrandde diesel lijkt het.
Zodra je hem iets op toeren houdt, ongeveer 1500-2000 toeren begint de motor licht te schudden en lijkt het alsof er een cilinder niet echt goed meedoet.

Het is een auto van een collega van mij, en we werken allebei bij een forddealer hebben de nodige ervaring maar toch komen we niet goed uit dit probleem.

We hebben diverse controles uitgevoerd, ook wetend dat de brandstofpompen van de focussen niet echt een lang leven lijden.

De historie van de auto gaf aan dat er ongeveer een half jaar geleden een nieuwe brandstofpomp op gegaan is. Dus gingen we ervanuit dat deze geen problemen meer kon veroorzaken. Vervolgens de timing nogmaals gecontroleerd, daarna IDS controles uitgevoerd, kwamen geen storingen uit, behalve dat de EGR klep wat kuren had. Aangezien deze toch al uitgeschakeld zou worden (plaatje ertussen gezet) kon dit niet echt de veroorzaker zijn.
Vervolgens gecontroleerd op eventuele lucht in het brandstofsysteem, ook niks mee aan de hand.
Vier nieuwe verstuivers gemonteerd. Probleem nog aanwezig.
Omdat we ook een metaalachtig geluid hoorden, toch maar eens compressie meten. allen rond de 31 bar, leek in orde.

Met de ervaringen die we met eerdere focussen hadden toch maar eens controleren of er geen pistonpen stukgedraaid was, dus hele blok uit elkaar en ja inderdaad een pistonpen naar de haaien, cilinderkop voor de zekerheid laten controleren. Die had overmatige slijtage klepgeleiders.

Aangezien de motor al rond de 300.000 kilometers had gedraaid overgegaan naar een compleet nieuwe (revisiemotor van ford).

Voor de zekerheid toch maar een nieuwe brandstofpomp gemonteerd die we nog hadden. en waren we er van overtuigd dat het nu oke moest zijn.

Weer roken en stinken, verstuivers voor garantie omgewisseld. haalde ook niks uit.
Nieuwe gloeistiften, ook dat haalde niks uit.

Vervolgens wat sensoren gewisseld en gecontroleerd: krukaspositiesensor, cilinderkoptemp. sensor, inlaatluchtsensor, sensor in interkoeler, bedrading gedeeltelijk met name de stekkers gecontroleerd. map-sensor gewisseld

EGR buis was inmiddels helemaal gereinigd voordat we de motor monteerden. Brandstofleidingen gewisseld i.v.m. eventueel luchtlekkage.

nog tig keer tests gedaan met IDS, alleen EGR positie blijkbaar niet goed.
Vacuumslangen gecontroleerd.

turbo tijdelijk losgekoppeld en proefgedraaid zonder turbo, zodat die kon uitgesloten worden van eventuele olielekkage in het inlaatsysteem en dus roken.

En nu zijn we eigenlijk nog geen stap verder. de motor is inmiddels wel nieuw (dat moest hoe dan ook met een kapotte piston-pen) nieuwe pomp, nieuwe verstuivers, nieuwe gloeistiften, van alles al uitgewisseld!

Wie heeft er nog suggestie's of heeft dit ook eerder meegemaakt???

Het lijkt alsof het inspuitmoment niet goed wordt versteld, maar de pomp is nieuw en geen storingen. PCM????

Wie kan ons helpen of heeft een goede tip.

 

P.S. de auto rijdt verder wel goed, lijkt iets minder vermogen te hebben, maar is niet goed met zekerheid te zeggen. loopt ook netjes stationair.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken