Stuur komt niet/slecht terug na bocht

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
E-klasse
Type
TYPE W211 - S211
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008/1
Brandstof
Benzine
Reacties
22
Bekeken
7668
Gepost: 06-09-2016 14:31
Topmonteur

Martijn81

Autotechnicus

Lid sinds: 07-02-2009
5905 bijdragen

Beste Forumleden,

Heel verhaal,hoop dat beetje duidelijk is...

Wij hebben hier een E klasse die verkocht is.En de klacht waarmee klant terug kwam is dat stuur wiel na nemen van een bocht(rotonde) niet terug komt. of zeer slecht terug komt.

Wij hebben er mee gereden en de klacht geconstateerd en lijkt naar ons inzien ook niet goed,bijna gevaarlijk te noemen.

Auto staat op origenele velgen en nieuwe banden.

Geen schades gehad in verleden.

Auto rijdt,remt,spoort 100% goed.

Wat hebben we geconstateerd,gecontroleerd,vervangen:

Er zat 1 fuseekogel links voor(de achterste) die droog stond(geen en opgedroogd vet.

Deze is vervangen ,auto uitgelijnd =>probleem blijft.

Alle andere kogels draaien soepel en geen spelingen.

Stuurkogels losgehaald van fusee L+R en verschil gevoeld in kracht waarmee ophanging verdraaid moet worden. Rechts gaat voelbaar met minder kracht,niet extreem veel...!

Toen 1 voor 1 een andere fuseekogel losgehaald(totaal 3)  Links.tot de laatste toe die we vervangen hebben..blifjt even 'zwaar' gaan..Terwijl links alle kogels vast zitten op het fusee en die gaat alsnog lichter...

Wellicht nieuwe kogel niet goed dachten we..originele mercedes kogel gemonteerd..die gaat nieuw uit doos al 'zwaar' maargoed dat hoort dus. gemonteerd maar probleem BLIJFT.

Feit blifjt dat toch links iets zwaarder blijft draaien op zijn fusee,maar wellicht staren we daar ons blind op. Hebben tenslotte ook geen vergelijk E klasse.

Dus verder gekeken:

Stuurhuis heen en weer zonder kogels aan gesloten,,lijkt wat zwaar te gaan,met motor draaiend goede bekrachtiging.

Andere collega mee verder gegaan(ivm vakantie mijn kant)

Uiteindelijk is stuurhuis compleet vervangen,stuurpomp(niet origineel)

Kruiskoppelingen gecheckt en in orde.

3 maal uitgelijnd bij verschillende bedrijven..=>probleem blijft.

Check of stuurdruksensor in stuurhuis werkt(PLM) en die werkt.

Wat wel is dat onderdeel van stuurdruk in stuurhuis is GEEN los onderdeel bij mercedes,alleen compleet met stuurhuis!! Wij hebben dit onderdeel overgezet op het nieuwe stuurhuis.

Kunnen dus niet uitsluiten of die sensor/drukregelaar invloed heeft,volgens testkast en waardes wel?!.

 

Wat zien wij over het hoofd.Het terug stel effect van het stuur heeft natuurlijk te maken met het onderstel/wielgeometrie maar dat lijkt/is allemaal in orde.

Tenzij er een 'zwaar' punt/defect ondereel onderstel in zit waardoor terugsteleffect teniet gedaan word.

Tenslotte..meerdere personen hebben erin gereden die niet op de hoogte waren van het probleem en bijna alle vertelde ze van het 'aparte' stuur gedrag..

Wie heeft er nog tips!?!

Alvast bedankt

Gemeten

Uitlijning/foutcodes/PLM sensor.

Uitgelezen met

Autel

Foutcodes

Geen

Bijgewerkt door martijn81 op 06-09-2016 14:33
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.