Houdt in en rookt en gaat in noodloop

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
S-klasse
Type
TYPE W221 SEDAN
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/4
Brandstof
Diesel
Reacties
24
Bekeken
7420
Gepost: 28-12-2013 22:18
Professional

Tomba

Lid sinds: 22-11-2007
119 bijdragen

Beste techneuten,

Ik heb vanmiddag een Mercedes-Benz S 320cdi binnen gekregen met diverse storingen. De auto houdt in het begin in, maakt vreemde geluiden en gaat daarna in noodloop. Zodra de auto in noodloop staat is er beter mee te rijden.

De volgende foutcodes worden opgelsagen:

- 2598 - EGR positie links, fout signaal, intermitterend

- 2385 - EGR klepregeling, te veel lucht, intermitterend

- 2696 - Linker uitlaatgasdruksensor, tegendruk uitlaat te hoog, Permanent

- 2592 - Positiebepaler laadruk (turbo) - fout signaal, Permanent

 

Het volgende is bij andere garages al vervangen:

- (elektrische) EGR klep

- Inlaatspruitstuk (men vermoede dat de kleppen daarin niet in orde waren)

- Luchtmassa meters (2 stuks)

- Er is nog gereden zonder uitlaat (vanaf de turbo / zonder DPF) om te kijken of dit uitmaakte (geen verschil)

- Volgens de eigenaar rijdt de auto warm iets beter dan koud.

- De auto is gechipt. Circa ~1000km daarna voldeden de problemen zich, echter heeft de eigenaar de auto kort geleden aangeschaft en heeft daardoor voor de tuning niet veel meer gereden.

 

Ik heb de foutcodes gewist en gekeken welke terug kwamen. De gene die EGR gerelateerd zijn komen terug als de laaddruksteller. Ik heb het stangetje tussen de actuator van de turbo en het variabele verstel mechanisme losgehaald om te voelen of deze stroef verliep. Ik hoorde de actuator korte stoten geven (anti sticking) en vermoede dat het verstelmechanisme in de turbo troef liep. Dit bleek ook zo. Ik wil de turbo eerst proberen schoon te maken voor een revisie of nieuwe te bestellen.

Als ik de live-data bekijk dan valt mij het volgende op:

De luchtmassa waarde is na het starten circa ~500mg/slag en zakt daarna richting de 260mg/slag wat klopt als ik de EGR map bekijk.De EGR is dus op dat moment actief terwijl deze circa ~30% wordt aangestuurd. Zodra ik gas geef (stilstaand) hoor ik een bepaald geluid rond de 1600rpm. Ik kan zo 1,2,3 niet zien waar dit vandaan komt. Als ik meer toeren maak zie ik dat de "inlaatspruitstuk klep" of vermoedelijk gasklep dicht getrokken wordt naar 75%. Ik vermoed dat de EGR flow te laag is en men de gasklep sluit om meer EGR flow te krijgen. Nu weet ik niet 100% zeker of dit een inlaatspruitstukklep is of gasklep is. Ik zou zeggen dat een inlaatspruitstukklep aan of uit is en niet in % wordt geregeld. Bij meer gasgeven komt er veel roet uit de uitlaat en begint de motor slecht te lopen. Als gas wordt teruggenomen dan slaat de motor af of loopt deze slecht stationair (hoge EGR %) waarnaar de motor zich weer "stabiliseerd" en weer mooi loopt. Bij circa ~2000rpm hoor je ook luchtdruk schommelingen/pulsaties (surge?) van de turbo die niet in de live data terug te vinden zijn. 

Ik heb zelf de tuning eruit geladen maar kan helaas nog niet de originele terug vinden. Ik heb de EGR map omhoog gezet zodat de EGR klep dicht blijft. Dit resulteerd erin dat de EGR % op 5% blijft maar de smoorklep alsnog richting de 75% gaat en het probleem zich zeker niet verminderd. Dit vind ik vreemd, waarom gaat de gasklep dicht? Dit wordt toch alleen gebruikt bij te lage EGR flow en voor het regenereren van het roetfilter? Zou de regeneratie (na-insputing) uitgeschakeld zijn en dit voor de nodige problemen zorgen? Ook gezien de foutcode uitlaatgastegendruk te hoog is geconstateerd? Zou 1000km zonder regenerate genog zijn om het filter te verstoppen? uiteraard als dit van toepassing is.

Ik zou nog het inlaattraject op luchtlekkage willen controleren. Ik zie steeds meer mensen die een rook machine gebruiken. Weet iemand hiervan welke goed zijn of goede ervaringen hiermee hebben (merk en type) en wat zijn de kosten van z'n machine?

Heeft iemand nog tips of dingen die ik zou moeten controleren?

Ik wil eerste de originele software terug laden of nieuwe bij de MB dealer en de turbo schoonmaken om deze foutcode niet meer terug te laten komen.

Gemeten

- luchtmassa - EGR flow - turbo verstelmechnisme (loopt stroef zodra de schoepen bijna dicht staan) - pijp vanaf de EGR klep naar de gasklep gecontroleerd of deze vrij is dmv lucht doorblazen.

Uitgelezen met

Autocom

Foutcodes

2598, 2385, 2696,2592

Downloads (2)

  • autocom_error_codes.jpg
  • mb_dealer_error_codes.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen