Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Branden EDC lampje en gloeilampje.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Model
Vito
Type
TYPE W638
Bouwjaar
2003
Brandstof
Diesel
Motorcode
611.980
KM stand
142000
Onderwerpen
Elektronica
Motor

Aantal reacties: 3
Aantal maal bekeken: 3488

Gepost: 19-10-2011 17:17
Professional

sipers1


Lid sinds: 04-04-2008
14 bijdragen

Hallo,

Heb hier een Vito met het volgende probleem. Klant komt ongeveer maand terug met de klacht lampje EDC en gloeilampje brand. Klant heeft zelf 1 defecte zekering vernieuwd onder stoel F23, is een voeding voor motorregelmodule. Er zat een 5A in en klant heeft er 1 geplaatst van 7,5A wat het instructieboekje ook aangaf. Auto uitgelezen en gaf in het motormanagment de volgende foutcodes: P1188 Elementuitschakeling 3e cilinder. P1470 laaddrukregeling. P1482 Eindtrap gloeisysteem. P1615 regelmodule voedingsspanning. P1636 Elektrische ventilator. Dit schermafdruk opgeslagen in testkast en codes gewist. Na proefrit komen storingen niet terug dus auto meegegeven aan klant met de uitleg wat er gebeurt is en mochten de lampjes weer gaan branden dat we de klant dan wel terugzien. Na 3 weken staat de klant erweer met brandende lampjes. Auto uitgelezen en weer dezelfde foutcodes, alleen een hele zekering op F23. Codes weer gewist en auto gestart. Auto loopt even netjes en gaat daarna onregelmatig lopen en valt uit met een brandlucht in de auto. Wat blijkt: motorregelmodule is uitgebrand en de zekering F23 is nu wel defect. Voedingskabel doorgemeten geen onderbreking of kortsluiting. bedrading van kabelboom in motorruimte nagezien en bedrading van componenten waar storingcodes van zijn opgeslagen doorgemeten op onderbreking of kortsluiting naar plus of massa. massa's gecontroleerd. alles in orde bevonden. nieuwe regeleenheid besteld, gemonteerd en ingeleerd. zekering F23 terugeplaatst voor een 5A. Diverse malen proefgereden met testkast en scoop tussen de voedingskabel om stroom te meten bij eventuele piek of kortsluiting. geen mankementen. auto meegegeven. 2 dagen later is klant terug met brandende lampjes en en defecte zekering. Ik ben even ten einde raad heeft iemand nog ideeën of al eens meer zoiets meegemaakt.

Alvast bedankt voor het meedenken. 

Gemeten

Massa's. Voedingen ECU. Diverse componenten van motorregeling met bijbehorende bedrading

Uitgelezen met

Snap-on en originele mercedes uitleeskast

Foutcodes

P1188, P1470, P1482, P1615, P1636

Gepost: 19-10-2011 17:36
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6436 bijdragen

Volgens mijn gegevens hoort er wel degelijk een 7.5A zekering in.Best mogelijk, dat na vv zekering 23  voor een 7.5A, storing/probleem gewoon wegblijft.

Gepost: 20-10-2011 23:00
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5529 bijdragen

Ik heb een keer zoiets gehad met een Renault senic. Elke keer was de ecu uitgebrand. Uieindelijk ale bedrading van hoofdrelais naar ecu buiten kabelboom om nieuw gemaakt en daarna was het weg. Bij jouw komt de spanning van F23 ook van hoofdrelais.

Als je nu F23 eruit haalt kun je dan de ecu nog uitlezen en welke storingen heb je dan?

Gepost: 21-10-2011 19:33
Professional

sipers1


Lid sinds: 04-04-2008
14 bijdragen

Op moment als F23 eruit is kan ik ECU niet uitlezen. Als ik daarna met zekering erin uitlees heb ik bovengenoemde storingscodes en branden de lampjes EDC en gloeispiraal.

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren