Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Slaat niet aan P1354

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Gepost: 18-11-2010 17:50
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
505 bijdragen

Hier een probleem met een MB Vito 112cdi.

Start wel maar slaat niet aan.

Foutcode p1354 (synchronisatie krukas/nokkenas) in geheugen, kan gewist worden, maar keert direct terug bij de eerste startpoging.

Andere waardes Ok: raildruk: 220bar, starttoerental 230tr/min

De injectoren worden niet gestuurd door de rekeneenheid.

Kabelboom is gecontroleerd voor de krukas en nokkenassensor alsook de nokken ter hoogte van de sensoren. Beide sensoren zijn ook vervangen.

Vreemde is dat ik aan de nokkenassensor een voeding (5V)en massa heb op de 2 buitenste draden, en op de middelste (signaaldraad volgens mij) heb ik 4,8V??!!

Reservesleutel heb ik ook al geprobeerd.

Als men de motor start, gaat de motor een halve seconde draaien (alsof ie wil aanslaan) , maar verder niets. Op dat moment worden de verstuivers ook aangestuurd.

 

Weet iemand raad?

Uitgelezen met

SnapOn

Foutcodes

P1354

Gepost: 18-11-2010 19:55
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5538 bijdragen

Als je nu een scoop aansluit op die signaaldraad. Wat is het signaal tijdens starten.

Deze foutcode krijg je ook als de distributie niet goed staat.

Gepost: 18-11-2010 20:13
Topmonteur

jarno

1e Monteur/diagnosespecialist
Universeel

Lid sinds: 27-11-2007
1191 bijdragen

Controleer het signaal van de krukassensor en nokkenassensor met een scoop.

En controleer de timing , misschien kettingrek of een defecte spanner.

 

Succes

 

Gepost: 19-11-2010 19:03
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
505 bijdragen

OK, bedankt voor de raad.

Wegens drukte nog geen tijd gehad om verder te doen met de Vito. Morgen doe ik eraan voort, dan ga ik de signalen controleren en de timing.

Voor de distributie timing heb ik geen gegevens voor deze motoren. Kan iemand me mss vertellen of posten waar de merktekens staan?

 

Gepost: 22-11-2010 16:10Dit is de oplossing
Topmonteur

nic

DT

Lid sinds: 23-11-2007
808 bijdragen

demonteer klepdeksel Op de nokkenassen tandwielen staat ingeslagen puntjes deze moeten beide naast elkaar aan de binnenzijde horizontaal staan en 2 borgpinnen in de achterzijde tandwiel buitenkant tandwiel zie tekening.  Op krukaspoelie staat OT en streep op deksel  Bij te grote lengte vernieuwen door de nieuwe ketting door te reigen dan moet wel de spanner natuurlijk los zit rechts in distributie huis.

kijk ook eens bij de ecu steker zit daar geen vocht in (capilaire werking via draadboom)

Bijgewerkt door nic op 22-11-2010 16:14

Downloads (2)

  • mbeng611980chai_dba_romania_1.gif
  • mbeng611980chai_dba_romania_1.gif


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 22-11-2010 16:24
Topmonteur

nic

DT

Lid sinds: 23-11-2007
808 bijdragen

@ tom als ik bijlage`s toevoeg verdwijnen deze ik weet dan niet of het gelukt is gevolg 2x zelfde bijlage. Ook mislukt steeds een printer opslag bestand *.xps bestand (microsoft) uploaden 933.91kb  balkje loopt vol tot 100% dan krijg ik steeds de foutmelding http error

wat doe ik fout??

Gepost: 22-11-2010 17:08
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
505 bijdragen

Bedankt nic voor de info.

 

Stekker ecu is al eerder gecontroleerd en is OK.

Ik vermoed dat de verstuivers ook los moeten om het kleppendeksel los te maken. Deze zitten namelijk muurvast in een zwarte aanslag van kool.

Kan ik de sensor controleren met een multimeter op AC?

Gepost: 23-11-2010 13:55
Professional

bart38

Eigenaar

Lid sinds: 10-11-2009
304 bijdragen

Als motor aanslaat maar dan direkt af kan het niet aan nokkenassensor liggen.

Bij deze generatie CR motoren kan je sensor gewoon afkoppelen als motor draait zonder dat deze stilvalt.

Verstuivers moeten los om deksel los te nemen. Als motor ijskoud staat en er dan nog zwarte koek rond verstuivers staat zal dit een heel lastig karwei worden om de verstuivers los te krijgen. Als je geen speciaal gereedschap hebt zal dit moeilijk gaan. je kunt alvast goed inspuiten met kruipolie en paar nachtjes laten staan. Koek lost op met egr cleaner.

 

 

Gepost: 23-11-2010 15:07
AMT Redactie

Tom

Hoofdredacteur AMT
Reed Business Media

Lid sinds: 29-06-2007
849 bijdragen

 

nic schreef:

@ tom als ik bijlage`s toevoeg verdwijnen deze ik weet dan niet of het gelukt is gevolg 2x zelfde bijlage. Ook mislukt steeds een printer opslag bestand *.xps bestand (microsoft) uploaden 933.91kb  balkje loopt vol tot 100% dan krijg ik steeds de foutmelding http error

wat doe ik fout??

ga het uitzoeken.

Gepost: 23-11-2010 18:28
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
505 bijdragen

Dus, ook al staat de timing niet 100% goed door eventueel kettingrek, dan zou de motor moeten aanslaan met afgekoppelde nokkenassensor?

Gepost: 23-11-2010 19:17
Topmonteur

jarno

1e Monteur/diagnosespecialist
Universeel

Lid sinds: 27-11-2007
1191 bijdragen

Heb je nu al iets gemeten of gecontroleerd of blijft het bij gokken?

 

Gepost: 23-11-2010 19:47
Professional

nico01

Bedrijfsleider/diagnosetechicus

Lid sinds: 21-11-2007
505 bijdragen

Gemeten op nokkenassensor: voeding 12V, massa is goed. Op middelste draad vast signaal 4.8V.

Maar, klant is verder in nog beraadt, gezien de km-stand en te voorziene kosten in de toekomst, of ie wel verder wil.

Gepost: 25-11-2010 00:33
Topmonteur

nic

DT

Lid sinds: 23-11-2007
808 bijdragen

@nico01 de nokkenassensor en krukassensor met scoop meten bij de motorregeleenheid is de enige juiste meting.  de nokenassensor is alleen nodig voor de start om cil 1 arbeidslag vast te stellen en daarna is alleen krukassensor signaal voldoende. ik ben er van overtuigd als je de scoop op krukas en nokkenas sensor meet en logt dat je daar de storing in terug kan zien Ik heb zelf een defecte draadboom al eens meegemaakt met een soortgelijke storing signalen bij sensoren goed maar bij regeleenheid fout. met een multimeter meet je alleen maar een gemiddelde spanning en dat laat je meting van 4,8 volt ook zien. dit moet een sinus of blokspanning zijn afhankelijk van gebruikte sensor.