Problemen met nokkenasversteller (Vanos systeem)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mini
Merk
Mini
Model
Cooper
Type
Uitvoering
-
Brandstof
Benzine
Reacties
7
Bekeken
16571
Gepost: 06-09-2013 16:44
Professional

Rico

Technisch specialist
Mulder auto
Universeel

Lid sinds: 21-03-2013
8 bijdragen

Dag mede-specialisten

 

Er staat hier een mini-cooper (type R56) met een vreemd probleem. De klant kwam binnen met versleten remblokken. In de nacht is de accu leeggelopen en en is deze overgestart. Toen kwam de klant vrijwel direct terug met de klacht dat het vermogen vermindert was en de auto afsloeg of erg begon te galloperen. Na het uitlezen geeft deze een probleem aan met de nokkenasversteller van de uitlaatzijde.

Hier vanuit gegaan heb ik eerst via een BMW specialist geprobeert de boel in te leren, omdat de accu leeg is geweest leek dit het meest logische. Geen resultaat.

Als de storing gewist word, loopt de auto goed. Boven de 3500rpm komt de storing terug. De auto gallopeerd hierna en slaat af.

 

VANOS uitlaatzijde. Flens afstelling (code ben ik even kwijt kan hem ook niet opvragen)

Hierna ben ik begonnen om de actuator om te wisselen, om even snel tot een mogelijke oplossing te komen. Geen resultaat

Daarna gemeten aan de actuator. (Stekker X6276) op punt 1 een mooie 12v voeding, die gelust staat met de inlaat actuator. Op punt 2 een duty-cycle (gemeten met een multimeter, bij gebrek aan een scope in dit bedrijf  5 to 7v) als de storing gewist word. Inmiddels komt de storing ook direct terug bij stationair lopen na +/- 10 sec.

Aan de ECU gemeten (stekker X60212) punt 1G. Dezelfde spanning.

Electrisch sluit ik de storing nu geheel uit.

Daarna het distributie-timing tool gebruikt om de distributie perfect op tijd te zetten. Storing blijft. Nokkenasversteller vervangen, storing blijft.

Oliekanalen bekeken met een gedemonteerde actuator. Licht schijnt er doorheen en het gaasje is mooi schoon.

HALL-sensor werkt goed. (0v-5v bij verdraaiing)

 

In de live-data zie ik dat de inlaatnokkenas mooi regelt en de gewilde waarde berijkt.

Bij de uitlaat staat bij gewenste waarde 120cr, en de actuele waarde varieert tussen 76 en 80cr.

Als na een tijdje de storing erin komt, en de auto gaat galloperen veranderen de 4 waardes, gewenst en actueel naar 120cr maar dit komt waarschijnlijk door de foutcode.

 

Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd?

 

Met vriendelijke groet. Rico

 

 

Uitgelezen met

Würth

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen