Iveco Daily gooit VEEL olie eruit via carteronluchting.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Overige merken
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1996
Brandstof
Diesel
Reacties
17
Bekeken
8470
Gepost: 27-10-2009 11:42
Professional

jcln

Lid sinds: 23-11-2007
98 bijdragen

Het is een integraal camper op basis van een Iveco Daily 120PK

De olie komt uit zijn carterontluchting tijdens rijden.

Het verhaal tot nu toe:

In 2007 is er bij de Iveco dealer een fabrieks revisie motor ingebouwd in de camper ( remanufactured engine ), deze motor was compleet met nieuwe turbo en pomp. ( heeft eigenaar +/- € 12500,-- gekost !!!! bij de Iveco dealer )

Motor heeft nu +/- 16000 km. gedraait in de camper, sinds kort gooit de motor via zijn open carterontluchting de olie er naar buiten uit.
Starten en draaien doet de motor perfect zowel koud als warm en er is voldoende trekkracht en tijdens rijden geen rook uit de uitlaat.

Er is al compressie gemeten en een lektest gedaan ( 10 tot 15 % lek ) deze zijn beiden oke.

Carterontluchting gedemonteerd en gecontroleerd.

Na informatie inwinnen links en rechts opperde er iemand dat de turbo misschien de oorzaak kon zijn als deze via zijn olieretour druk op het carter zou zetten, ondanks dat deze slechts 16000 km. oud was is deze toch nagezien en voor de zekerheid gereviseerd.

Vacuum pomp daar zijn de schoepen uit gehaald omdat het vermoeden rees dat deze misschien teveel lucht in de motor zou pompen ( je gaat overal aan denken ).

Losse slangen gemonteerd op de carterontluchtingen en deze naar buiten gelegd om te zien of de olie uit het carter omhoog kwam of via de ontluchting aan zijkant motor, olie komt uit zijkant motor bij hogere toeren en niet uit het carter omhoog, motor heeft wel behoorlijke onderdruk.

Motor ook laten draaien zonder turbo inlaatslang omdat we dachten dat de turbodruk misschien via de inlaatklepgeleiders in de motor zou kunnen komen.

Niets van dit alles had enig resultaat.

Motor is uit de dealer garantie, deze is één jaar ondanks de slechts 16000 km. die er mee gereden is.

Toen alles buitenom de motor uitgesloten was is de motor gedemonteerd en ontmanteld, nadat wij bij 2 revisie bedrijven en de dealer langs geweest met de losse motor hadden wij 3 verschillende conclusies over de evt. oorzaak.
Deze varieerden tot overbelasting tot een motor die niet goed ingelopen was.

Na overleg met klant en revisie bedrijf is besloten om cyl. te honen voor de hoongroeven/smering/inlopen zuigerveren.
Nieuwe zuigerveren gemonteerd en pakkingen.

Heel het spul weer ingebouwd, proefdraaien en rijden en het probleem is nog steeds hetzelfde.

Na contact met het revisiebedrijf ( deze weet het ook niet meer ) weten wij het nu ook niet meer.

We vermoeden nu toch ergens een scheurtje on de motor, heeft iemand zoiets al eens meegemaakt???

Het is een heel verhaal maar elke suggestie is welkom, ik lig er effe uit.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.