Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Geen turbodruk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Peugeot
Model
407
Brandstof
Diesel
Motorcode
dw10bted4
Onderwerpen
Foutcodes
Motor

Aantal reacties: 17
Aantal maal bekeken: 3328

Gepost: 08-07-2009 12:11
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Deze auto heeft totaal geen vermogen. De uitgelezen foutcode is P0299, turbodruk te laag. Tijdens het rijden is de turbodruk ook bijna gelijk aan de atmosferische druk.

Ik heb de onderdruk gemeten op de wastegate bij stationair lopende motor en die loopt mooi op tot bijna 1000 mb onderdruk. De laaddruksensor heb ik gecontroleerd meet een lichte onderdruk en 1200mb overdruk en die geeft de meetwaarden goed door.

Ik heb een sterk vermoeden dat de turbo defect is. Maar deze kan je niet zien, laat staan dat je erbij kunt om het asje te controleren. De auto heeft 180dkm.

Iemand ervaring hiermee?

Gepost: 08-07-2009 12:24
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Ik denk dat je gelijk hebt, maar als je geen overdruk meet dan moet hij bijna blijven stilstaan. Kan je de turbo horen draaien?
Gepost: 08-07-2009 12:27
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Hij staat ook bijna stil. 70 km/h kan met moeite gehaald worden. Het is wel opvallend dat de auto hierbij 'schokt'.

De turbo is niet hoorbaar.

Gepost: 08-07-2009 20:19
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Als je in neutraal vol gas geeft komt de (warme) motor dan snel op toeren? Met veel rook?
Gepost: 08-07-2009 21:34
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

vervang eerst de Electroklep van de turbo deze gaan nog wel eens defect.
Gepost: 08-07-2009 21:55
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

gaan idd wel eens stuk, evenals de turbo zelf.
Gepost: 08-07-2009 22:05
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Garageforum
vervang eerst de Electroklep van de turbo deze gaan nog wel eens defect.

Ik krijg wel vacuüm op de turbo, dus dan zou je toch altijd (iets van) overdruk moeten krijgen? Corrigeer me maar als ik het fout heb.

Als ik het asje van de turbo wil controleren, wat moet ik dan uitbouwen om er bij te komen?

Gepost: 08-07-2009 22:24
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Afhankelijk van uitvoering moet het subframe er ook onderweg... (bij de C5).

Nee bij een defecte electroklep van de turbo kan de turbo wel geen/ beperkt druk opbouwen.

zet een handbediende Vacuüm pomp op de electroklep, sluit de PPS aan, en ga naar parameters kijk nu (omb) als de waarde van de electroklep tussen de 0 en 90% ligt. Oefenhier na een Vacuüm uit van 500 Mb, de percentage moet nu tussen de 90 en 100% liggen. si dit niet het geval electroklep vervangen!

Peugeot heeft hier een info bulletin over

Gepost: 10-07-2009 14:27
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Vandaag de elektroklep van de turbo (1618.42) vervangen. Proefgereden en de storingen P0299 (laaddruk laag) en P2563 (feedbacksignaal turbodrukklep) komen terug.

Nogmaals alle vacuümslangen gecontroleerd en daarna subrame laten zakken. De turboas is spelingsvrij en draait licht. De 'wastegate' beweegt ook enkele mm. (hoe groot is de slag trouwens?) als ik vacuüm op het membraam zet.

Wat bij de proefrit opviel was het schokken van de motor en de enorme warmteontwikkeling onder de motorkap.

Waar kan ik verder zoeken?

Gepost: 10-07-2009 15:14
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Uitlaat verstopt?

Oiram

Gepost: 10-07-2009 15:31
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Heeft deze auto als eens een nieuw roetfilter gehad? Eventueel de kat vol rotzooi??

Hoe is de luchtmassa?

Groet,

Jaap

Gepost: 10-07-2009 16:23
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Garageforum
Heeft deze auto als eens een nieuw roetfilter gehad? Eventueel de kat vol rotzooi??

Hoe is de luchtmassa?

Groet,

Jaap

Het luchtverbruik kan ik met mijn tester niet uitlezen helaas.

Een verstopte kat zou de warmteontwikkeling verklaren.

Het roetfilter heeft druksensoren voor en na het filter; bij teveel tegendruk zou je toch een foutmelding moeten krijgen?

Maandag ga ik iig naar de kat kijken.

Gepost: 13-07-2009 16:48
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

De druksensor voor het roetfilter zit na de kat en de drukzal zich opbouwen voor de kat.

Jaap.

Gepost: 16-07-2009 11:35
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Ivm de vakantiedrukte pas vandaag weer tijd voor deze auto.

Jaap, je gaat door voor de magnetron:). De kat zat idd verstopt. Probleem opgelost.

Gepost: 16-07-2009 12:08
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Ik zei "Uitlaat verstopt?" heb ik geen prijs??

Ps: Magnetron heb ik al. (3 stuks)

Oiram

Gepost: 16-07-2009 18:40
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Ik stuur wel een Wasmachine :) Oiram:)

bedankt voor de feedback,

Gepost: 16-07-2009 21:05
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Garageforum
Ik zei "Uitlaat verstopt?" heb ik geen prijs??

Ps: Magnetron heb ik al. (3 stuks)

Oiram

Wat moet je iemand geven die al 3 magnetrons heeft?? De Beertender hou ik lekker zelf:). Nog 1 werkdag en dan gaat Henkie 3 weken lang veelvuldig gebruik maken van dat mooie apparaat!

Iedereen een fijne vakantie toegewenst!!

Henk N

Gepost: 16-07-2009 21:52
Professional

Garageforum


Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen

Jij ook alvast, mag nog tot en met volgende week vrijdag, en dan ga ik een heel, heel heeel eind weg