Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Probleem automatische bak DP0

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
RenaultClio
Merk
Renault
Renault
Model
Clio
Clio
Type
Clio II
Carrosserie
hatchback
Clio
Bouwjaar
2003/1
Brandstof
Benzine
Vermogen
72 kW
Motorcode
K$J-711
KM stand
27000
Onderwerpen
Automaat

Aantal reacties: 6
Aantal maal bekeken: 1058

Gepost: 06-04-2012 23:27
Professional

DiagnoseUniverseeltje

Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV

Lid sinds: 02-12-2007
201 bijdragen

Goedenavond,

Vandaag heb ik bij een renault clio II met een automatische bak (DP0) de twee kleppen die de systeemdruk in de bak regelen vervangen. De bak ging onder het rijden met koude ATF olie in de noodloop (bekend probleem bij dit type bak van Renault staat ook al elders hier op het forum). Bij het warm draaien (stationair) om het oliepeil op niveau te brengen in de bak (overlooppijpje) kwam er weer een storing in de bak. Er zou een draadbreuk of sluiting naar +12V zijn van een van servokleppen. Nou is wel tijdens de montage van het kleppenblok een draad klem komen te zitten. Echter dit heb ik tijdig ontdekt en nog voordat ik de bouten heb aangetrokken heb ik deze draad weer vrijgelegd en op breuk en isolatie gecontroleerd. Het rare van de fout is is dat hij niet meteen optreed soms pas na een kwartier stationair draaien. Ook niet bij het kiezen van de diverse versnellingen komt de storing er niet in. Je zou zeggen dat bij een onderbreking of een slechte stekkerverbinding van een van de kleppen de fout er meteen in zou moeten komen. Kan het misschien zijn dat na de software update (gebeurd dinsdag bij de dealer)die nodig is omdat de nieuw gemonteerde kleppen met een frequentie van 100Hz ipv 50Hz worden aangestuurd de foutmelding weg is of moet ik toch vrezen dat het kleppenblok wederom eruit moet om de onderbreking op te sporen. Misschien heeft iemand er een antwoord op en heeft het zelf ook al eens meegemaakt zodat ik tijdens de paasdagen nog rustig kan slapen. Overigens heb ik met een scopemeting de sturing op een van de twee kleppen gecontroleerd bij het optreden van de storing viel het PWM signaal op deze klep weg. Kan overigens wel correct zijn omdat dan de bak in noodloop gaat en de maximale systeemdruk wordt gewenst.

Groeten Emiel

 

Uitgelezen met

Multi-Diag en Maxidas Scopemeting met Fluke 123

Foutcodes

Onderbreking of sluiting naar 12V een van de kleppen (zit nu thuis dus weet niet de exacte melding)

Gepost: 07-04-2012 15:16
Professional

DiagnoseUniverseeltje

Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV

Lid sinds: 02-12-2007
201 bijdragen

Heb vandaag mbv schema de elektromodulatieklep incl.bedrading gecontroleerd op sluiting de weerstand bedroeg 1.2 ohm wat overigens correct is. Wacht nu toch maar dinsdag de software update af. Slaap in ieder geval nu wat rustiger wat betreft de draadbreuk.

Groeten

Gepost: 07-04-2012 17:40
Professional

DiagnoseUniverseeltje

Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV

Lid sinds: 02-12-2007
201 bijdragen

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Aangezien de modulatieklep is vervangen en met 100Hz ipv 50 Hz dient te worden aangestuurd heb ik de scope nog een keer aangesloten. Tijdens stationair draaien wordt de klep maar een zeer korte periode naar massa geschakeld. Hierdoor ziet de ECU waarschijnlijk dat de klep naar +12Volt wordt kortgesloten. Dus waarschijnlijk zal naar de softwareupdate van dinsdag dit probleem zijn verholpen. Wanneer ik het toerental varieer en de bak in de verschillende standen schakel komt de fout niet naar voren omdat dan ook konstant het PWM signaal varieert.

Groeten

 

Gepost: 07-04-2012 17:55
Topmonteur

Monteurtje


Lid sinds: 29-01-2011
2087 bijdragen

SSoftware automaat updaten is bekend bij dealer
Gepost: 08-04-2012 00:07
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5507 bijdragen

Ik zou gewoon dinsdag even afwachten en even lekker gaan slapen. Zonde van je tijd om van alles te gaan meten. Die update moet zo ie zo uitgevoerd worden.

Gepost: 08-04-2012 09:40
Professional

barts

eerste monteur
roothans
Dealer

Lid sinds: 12-04-2011
95 bijdragen

hallo,

Heb exact hetzelfde probleem, zie eerder topic.

Deze auto is afgelopen donderdag ge-update, dus weet binnenkort of het nu goed is.

Updaten bij renault was nog lastig, maar is uiteindelijk gelukt door dit vanaf een cd te doen.

groeten bart

Gepost: 11-04-2012 16:45
Professional

DiagnoseUniverseeltje

Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV

Lid sinds: 02-12-2007
201 bijdragen

Auto vandaag teruggekregen van Renault inderdaad de update voor deze auto ging erg moeizaam dus heeft de auto er twee dagen gestaan. Maar na de update zijn alle storingen weg dus wat mij betreft mag deze topic gesloten worden. Had nog wel graag effe het PWM signaal op de modulatieklep willen bekijken maar de klant moest de auto weer hebben dus is dit niet gelukt.

Groeten

 

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren