Probleem automatische bak DP0

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Clio
Type
Clio II
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003/1
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
2781
Gepost: 06-04-2012 23:27
Professional

DiagnoseUniverseeltje

Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV

Lid sinds: 02-12-2007
214 bijdragen

Goedenavond,

Vandaag heb ik bij een renault clio II met een automatische bak (DP0) de twee kleppen die de systeemdruk in de bak regelen vervangen. De bak ging onder het rijden met koude ATF olie in de noodloop (bekend probleem bij dit type bak van Renault staat ook al elders hier op het forum). Bij het warm draaien (stationair) om het oliepeil op niveau te brengen in de bak (overlooppijpje) kwam er weer een storing in de bak. Er zou een draadbreuk of sluiting naar +12V zijn van een van servokleppen. Nou is wel tijdens de montage van het kleppenblok een draad klem komen te zitten. Echter dit heb ik tijdig ontdekt en nog voordat ik de bouten heb aangetrokken heb ik deze draad weer vrijgelegd en op breuk en isolatie gecontroleerd. Het rare van de fout is is dat hij niet meteen optreed soms pas na een kwartier stationair draaien. Ook niet bij het kiezen van de diverse versnellingen komt de storing er niet in. Je zou zeggen dat bij een onderbreking of een slechte stekkerverbinding van een van de kleppen de fout er meteen in zou moeten komen. Kan het misschien zijn dat na de software update (gebeurd dinsdag bij de dealer)die nodig is omdat de nieuw gemonteerde kleppen met een frequentie van 100Hz ipv 50Hz worden aangestuurd de foutmelding weg is of moet ik toch vrezen dat het kleppenblok wederom eruit moet om de onderbreking op te sporen. Misschien heeft iemand er een antwoord op en heeft het zelf ook al eens meegemaakt zodat ik tijdens de paasdagen nog rustig kan slapen. Overigens heb ik met een scopemeting de sturing op een van de twee kleppen gecontroleerd bij het optreden van de storing viel het PWM signaal op deze klep weg. Kan overigens wel correct zijn omdat dan de bak in noodloop gaat en de maximale systeemdruk wordt gewenst.

Groeten Emiel

 

Uitgelezen met

Multi-Diag en Maxidas Scopemeting met Fluke 123

Foutcodes

Onderbreking of sluiting naar 12V een van de kleppen (zit nu thuis dus weet niet de exacte melding)

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.