Kangoo 2 accu laadspanning defect diagnose

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Express
Type
Kangoo II
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010/6
Brandstof
Diesel
Reacties
14
Bekeken
1669
Gepost: 02-06-2016 22:49
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3726 bijdragen

Ben afgelopen dagen met een nogal eigenaardig gevalletje laadspanning storing bezig geweest en had de vraag of iemand hier wellicht ook ervaring mee had. Vooral omdat documentatie over de werking van het systeem lastig te vinden blijkt en dit voor anderen in de toekomst ook handig zal blijken te zijn.

Verhaal is als volgt; klant (handelaar) heeft een Kangoo 2 ingeruild, 2010, diesel. Is al een andere dynamo in gezet omdat deze niet meer wou laden. Auto is verkocht en klant komt er mee terug omdat telkens na tien minuten lopen de melding 'laadspanning accu defect' in het display wordt weergegeven met het bijbehorende accuteken en de STOP melding.

Gecontroleerd en de stekker op de dynamo bleek defect en de dynamo laadde niet bij. Stekker is inmiddels hersteld. Aansluiting was onduidelijk maar enkel bij bekrachtigen onderste pin begon de dynamo te laden dus dat was een redelijk duidelijk verhaal. Tevens schema ontvangen van deze dynamo aansluiting en sturing (inderdaad stuurt UPC de dynamo, als verwacht). Daarna opnieuw controleren, maar melding kwam terug. Uitlezen en auto tjokvol codes m.b.t spanningsproblemen. UPC kwam in het hoofd en werd door een technicus bevestigd als vaker problematisch. Echter eerder dynamo vervangen i.v.m. niet laden dus veel fouten kunnen daar nog van komen.

Opnieuw wezen kijken en meten na wissen alle codes. Heb geen spanningsverlies tussen dynamo en accu, klemmen zijn gereinigd voor zekerheid en heb op de enkele draad van UPC naar dynamo een aansturing tussen 0,x en b+ bij en na starten. Dit systeem geeft geen volle bekrachtiging van een volle b+ op de dynamo blijkbaar voor starten en ook het acculampje op de dash gaat na inschakeling weer uit (ook als je zelf een massa geeft aan de stekker dusĀ  gestuurd buiten de dynamo massa om?)

Even geen scope bij de hand dus kon niet een beeld vastleggen van de sturing op de draad naar de dynamo. Wel code opnieuw uitgelezen en nu alleen in de UPC nog een fout; DF007 Alternator - UPC Link, open circuit. Meten vanaf stekker bij dynamo naar oranje draad op de UPC geeft echter geen verlies/weerstand. Aangesloten blijft de sturing als gemeld ook gewoon intact. Aangezien sturing uit UPC komt, ga ik er nu van uit dat de UPC functioneert.

De dynamo welke gemonteerd is lijkt van het goede type (Bosch). Neem je de stekker los dan meet ik b+ op de pin van de dynamo (anders meet je natuurlijk de sturing). De dynamo laadt goed bij, maar wel constant op 14v. In de testsoftware wordt aangegeven dat de laad belasting van de dynamo 0% is, dat is natuurlijk ook het probleem. De software herkent de 14v. wel goed. Een actuator test van de dynamo zou er voor moeten zorgen dat deze 30 seconden op 15v. gaat laden, daarna 30 seconden op 13v. In praktijk blijft de 14v. gewoon stabiele en lijkt de sturing dus niet door de dynamo geaccepteert te worden (of er is een standaard aansturing en vanuit UPC wijzigt de aansturing niet... ken het systeem niet genoeg om dit te controleren en als gemeld, de scope was niet in de auto beland dus even een gemiste kans). Wel viel op dat de accumelding nu verdween van de dash en 10 minuten na eindigen van de actuator test deze wel weer tevoorschijn kwam (de code was gewist door het systeem?).

Wie kent de exacte werking en de wijze waarop deze auto's de laadspanning/belasting van de dynamo controleren? Ik vermoed dat er bewust wisselend gestuurd wordt zodat de software kan controleren of de dynamo wel functioneert en reageert. Mijn vermoeden is dan ook dat de dynamo hier schuldig is, tenzij een scopebeeld aangeeft dat bij actuator test er niks aan het aansturingsbeeld verandert. Een eigen manipulatie van het stuursignaal zal dan moeten uitwijzen of de spanning van laden dan wel wijzigt.

Het diagnose stroom schema van Renault is gevolgd en hierbij hoeft alleen het scopedeel nog uitgevoerd te worden nu.

De tekst is lang, maar dan ook niet enkel als vraagstelling bedoeld en veelal ook voor collega's om hun voordeel (informatief) mee te doen.

Gemeten

zie tekst; spanningen en bevestigen stuursignaal op stekker dynamo, bedrading UPC-Dynamo, voor zekerheid de zekeringen op UPC gecontroleerd, laden dynamo bevestigd (constant op 14v. wat wel eigenaardig is als gemeld)

Uitgelezen met

MaxiSys908 Pro en diverse andere tools ter verificatie

Foutcodes

DF0007

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.