Aansluiting Elektrische ramen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Scénic
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1997
Brandstof
Benzine
Reacties
0
Bekeken
7434
Gepost: 17-03-2009 12:08
Professional

kalaidji

Lid sinds: 30-01-2008
2 bijdragen
Ls,

Enige tijd geleden heb ik een topics geopend op sites waar ik wat vragen heb gesteld over mijn centrale deurvergrendeling voor mijn Renault Scenic:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3799277


Inmiddels heb ik dit al netjes zelf kunnen plaatsen, met enige hulp van personen op fora. Echter ben ik nu weer gestuit op een ander probleem. Op mijn centrale deurvergrendeling  had/heb ik een stuurdraad om een raammodule (comfortmodule) mee aan te sturen. Dat wil zeggen een raam automatisch laten sluiten op moment dat ik mijn auto (met mijn afstandsbediening) afsluit.

Heb het pakketje ergens gekocht, netjes met beschrijving (boekje) en alles. Echter lukt mij nu iets niet, waar mogelijk één van jullie een wijs antwoord op kán geven, dacht ik zo. Het zit zo, op mijn raammodule zitten een heleboel kabels die ik voor mezelf netjes bestickerd heb, net als ik heb gedaan met mijn CV.

http://img401.imageshack.us/img401/8332/11032009040.jpg

De volgende kabels zitten op de module:

Raam 1:
Bruin/Wit
Groen/Wit
Wit

Raam 2:
Groen/Bruin
Bruin/blauw

Overige kabels:
Geel (relay driver output???)
Rood (constante 12V)
Zwart (massa)
Blauw (stuurdraad CV)
Groen/geel (ACC)
Wit (massa indien negatief gestuurd)

Goed, hierna dus even gekeken hoe de situatie in mijn Renaul Scenic is, en het lijkt me overigens niet zo moeilijk, maar goed.

•    Mijn linkerportier heeft 2 schakelaars, 1 voor het linkerraam en 1 voor het rechterraam.
o    De kabels die vanaf mijn rechterdeur bij de schakelaar links uitkomen zijn identiek.
•    De linkerschakelaar heeft 4 kabels; blauw (niet van toepassing), bruin (open), licht bruin (dicht) en zwart (massa)
•    De schakelaar voor de rechterdeur heeft 7  kabels; bruin/oranje (dicht), oranje/wit (open), zwart/oranje (massa?), geel/oranje (ACC, althans heeft alleen spanning als sleutel in contact zit)

Begonnen bij mijn linkerschakelaar, even een spanningszoeker gepakt en het klemmetje op het carrosserie gezet, en met het puntje op de kabels getipt, waarna dus óf een raam open gaat, óf een raam dicht, zodoende kon ik weten wat- wat is.

Echter geldt bovenstaande manier NIET voor mijn rechterraam. Als ik namelijk met de spanningszoeker op de kabels tip van het rechterraam zie ik een constante voltage. Ga ik dus mijn spanningszoeker op bijvoorbeeld het open-draad prikken, ofwel oranje/wit, en ik druk met mijn vinger aan de bovenkant van de schakelaar op open dan gaat het lichtje / lampje van mijn spanningszoeker UIT! Dat compleet in tegenstelling tot mijn linkerraam, want die reageert (open- en dicht) op massa.

http://img401.imageshack.us/img401/9941/14032009043.jpg

Nu dus alvast gewoon alles, behalve mijn rechterraam, aangesloten om te zien of het wel werkt. Dus de volgende connecties / combinaties:

Raam 1:
Bruin/Wit -> lichtbruin
Groen/Wit -> bruin
Wit -> zwart

Raam 2:
Groen/Bruin -> ?
Bruin/blauw  -> ?
Wit -> ?

Overige kabels:
Geel (relay driver output???) -> Massa (goed toch??)
Rood (constante 12V) -> constante V bij mijn zijspiegelmotor afgetapt (die heeft constante V)
Zwart (massa) -> naar centrale massa punt vlakbij pedalen
Blauw (stuurdraad CV) -> naar mijn CV
Groen/geel (ACC) -> met gele/oranje (van rechterraam)

Op zich, qua werking die het moet hebben, gaat nu mijn linkerraam WEL dicht als ik mijn auto afsluit, maar dit wel als ik mijn sleutel nog in mijn contact heb zitten, zodra ik de deur dicht doe en fysiek buiten sta NIET MEER. De electrische ramen bij deze Megane werken dus alleen als de auto op het contact staat en zonder contact totdat een van de portieren geopend wordt. Het kastje heeft ten alle tijden stroom (die heb ik aangesloten op de constante 12 v van de zijspiegels), maar de electrische ruiten hebben geen 12v meer nadat de deur open is geweest. Om dit werkend te krijgen moet je de gele draad aansluiten op een optioneel relais dat ervoor zorgt dat de auto tijdelijk op contact komt te staan als je vanaf buiten de ramen electrisch laat sluiten. Hoe kan ik dit doen? Wat heb ik hiervoor nodig? En waar moet ik de ACC op aansluiten?

Mijn tweede vraag is:

Hoe kan ik mijn rechterraam aan de praat krijgen? Mijn raammodule en CV heb ik beiden negatief (massa) gestuurd, en een positief (rechter)raam kan ik hier dus helemaal NIET op aansluiten. Kan ik dit enigszins omzetten? Of moet ik een extra module kopen? Op die modules zit namelijk een interne jumper die je op OF positive kan zetten, OF op negative (in mijn geval). Als ik er nog een module bijhaal, dan lijkt me dat het signaal (-) dat bij de CV vandaan komt ook de positieve 2de raammodule kan aansturen toch (volgens het diagram van de module wel...)? Of kan ik dit beter oplossen? Kan ik mijn rechterraam een negatieve-schakeling geven?

Ik wil dit graag even weten alvorens ik überhaupt verder ga. Heb hieronder het gehele boekje eventjes gescanned voor jullie.

NB ik heb het setje voor 2 ramen, en dus wat ik al zei een negative trigger!!!

http://img9.imageshack.us/img9/6585/afbeelding001t.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/9546/afbeelding002.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/1296/afbeelding003slr.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/1953/afbeelding004e.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/6596/afbeelding005g.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/8646/afbeelding006q.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/1323/afbeelding007w.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/4336/afbeelding008r.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/6858/afbeelding009a.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/2861/afbeelding010c.jpg
Hopelijk kunnen jullie er iets mee!