Gasklep mist 5V voeding

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Seat
Merk
Seat
Model
Cordoba
Type
Cordoba
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001/9
Brandstof
Benzine
Reacties
15
Bekeken
3036
Gepost: 03-02-2015 00:41
Professional

Manick

Eerste Monteur
Universeel

Lid sinds: 08-05-2011
112 bijdragen

  Heren,

 

 

Betreft hier een Cordoba uit 2001 met AUA motor en Magnet Marelli ecu

Klant is gestrand met de auto voertuig wilde moeilijk aanslaan en eenmaal aan de praat reageert het gaspedaal niet(motor maakt geen toeren), auto naar ons afgesleept door ANWB en begonnen met uit lezen van foutcodes met de volgende codes:

17989 - Gasklep, Basis instelling nio
17951 - Gasklep potmeter, signaal te laag
17580 - Gasklep potmeter 2, signaal te laag

foutcodes zijn niet te wissen en komen gelijk terug

met electrisch schema gaan meten, plussen en massa`s op de ECU, Gasklep en andere sensoren, en waar ik op uit kom is dat ik geen 5V(83 op schema) voeding heb vanuit de ECU om de gasklep zijn basis instelling te onthouden en te werken

Voor mij was het duidelijk ECU defect dus op gestuurd naar AC Tronic`s maar die konden helaas geen fouten vinden in de ECU, daarna dacht laat ik nou eens een 5V voeding van een andere sensor pakken en aansluit op de gasklep.

En wat gebeurt er, gasklep is in te leren fout codes zijn weg, valt slecht tot redelijk te rijden met de auto en er komen foutcodes op de sensor waar ik de 5V van aftap, ik denk dat ik ''ruis'' creëer op die ene voedings draad dus daar kon ik ook niet super veel mee alhoewel ik met zekerheid kon zeggen dat de gasklep ze leer waardes onthoudt en de potmeters hun werk kunenn doen,

Goed contact gehad met BBA Reman en het probleem uitgelegt, zei zijden dat ze het probleem wel konden oplossen m.b.v de 5V voeding. Uit eindelijk een gerevisieerde ECU uit Engeland gekregen, gemonteerd, helaas storing nog steeds aanwezig, Gebeld met BBA Reman over evt fouten met overzetten van sleutel codes enz maar geen fouten gemaakt zeggen ze (wat ik wel raar vond is dat er een hele trits FC`s in de ECU stond zonder dat ik de motor 1x had gestart)

 

Dus nou begin ik de grip te verliezen wat nou de oorzaak kan zijn of wat ik over het hoofd zie van deze storing en hoop dat jullie nog wat input hebben, mogelijkheid om een externe 5V te maken?, want dat is het enige wat ik nodig heb

Gemeten

bedrading tussen gasklep en ECU en andere sensoren gemeten, conclusie GEEN 5V voeding op gasklep komende vanuit de ECU ECU laten controleren door ACTronic`s, gereviseerde ECU van BBA Reman gehaald

Uitgelezen met

Megamaxx 50

Foutcodes

17989, 17951, 17580

Downloads (2)

  • 580850-seat-meetwaarden-aua.pdf
  • 580850-seat-schema-aua.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.