Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Richtingaanwijzer R.A. en mistlamp L.A. branden niet.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
SsangYong
Merk
SsangYong
SsangYong
Model
Rexton
Type
Rexton
Bouwjaar
2007
Brandstof
Diesel
Motorcode
XDI 270 automaat
Onderwerpen
Verlichting

Aantal reacties: 19
Aantal maal bekeken: 8346

Gepost: 09-02-2010 10:08
Professional

jaguar1


Lid sinds: 19-06-2009
236 bijdragen

Vanochtend kwam deze ssang Yong even langs vanwege een zogenaamd kapot lampje. De richtingaanwijzer R.A. en de mistlamp L.A. deden het niet. De mistlamp R.A. deed het wel. Ik dacht zelf eerst ook dat de lampjes kapot zouden zijn maar dit bleek niet het geval. Ook de stekker verbinding bij de achterlichtunits zijn goed ik krijg geen spanning vanaf dit punt. Ik heb met de klant een vervolgafspraak gemaakt omdat ik vandaag geen tijd had om hier verder naar te zoeken. Herkent iemand dit probleem bij dit type ssang yong. Zijn er misschien ergens zwakke stekker verbindingen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Gepost: 09-02-2010 16:13
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

Een mistlicht RA is verboden. Er moet minimaal 1 mistachterlicht functioneren en de auto mag er maximaal 1 hebben namelijk links achter welke tijdens het aangekoppeld zijn van een aanhangwagen o.d. waarop tevens een mistachterlicht gemonteerd moet zijn aan de linker zijde uitschakelt. Dit uitschakelen geschiedt via de stekkerverbinding van de trekhaak. Dus maar één mistachterlicht aan de linker zijde mag branden en dan nog alleen wanneer er geen aanhangwagen is aangekoppeld en in alle gevallen moet het zich minder dan 50mtr bedragen wil het mogen branden.
De bedrading in de stekkerverbinding wil wel eens rot zijn dus controleer die daarop.
U schrijft : De mistlamp R.A. deed het wel.
Abuis dus, er mag rechtsachter geen mistlamp gemonteerd zijn en branden.
Wat het rechter knipperlicht achter betreft zal er een lamp stuk zijn of er geen goed kontact in het armatuur tot stand worden gebracht
Gepost: 09-02-2010 19:11Dit is de oplossing
Professional

harmjan18


Lid sinds: 24-08-2009
56 bijdragen

Krommevolt:
Een mistlicht RA is verboden. Er moet minimaal 1 mistachterlicht functioneren en de auto mag er maximaal 1 hebben namelijk links achter welke tijdens het aangekoppeld zijn van een aanhangwagen o.d. waarop tevens een mistachterlicht gemonteerd moet zijn aan de linker zijde uitschakelt.



[Gewijzigd door: harmjan18 om 19:12 (GMT 1) op 09-02-2010]

Ik weet niet waar u kijkt maar voor de apk staat er wat anders in het wet boek en der zijn veel meer auto's met twee mistlampen.

Artikel 5.2.57 toegestane lichten en retroreflectoren
(één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;)

Even terug komen op het onderwerp ik zou eerst is kijken als er spanning komt voor de mistlamp zo niet als er een trek haak op zit zou ik kijken als het daar niet in zit dat zie je namelijk veel vaker knipperlicht kan een kapot lampje zijn of een slechte massa ofzo

succes met de auto
Gepost: 09-02-2010 21:08
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

harmjan18:
Krommevolt:
Een mistlicht RA is verboden. Er moet minimaal 1 mistachterlicht functioneren en de auto mag er maximaal 1 hebben namelijk links achter welke tijdens het aangekoppeld zijn van een aanhangwagen o.d. waarop tevens een mistachterlicht gemonteerd moet zijn aan de linker zijde uitschakelt.



[Gewijzigd door: harmjan18 om 19:12 (GMT 1) op 09-02-2010]

Ik weet niet waar u kijkt maar voor de apk staat er wat anders in het wet boek en der zijn veel meer auto's met twee mistlampen.

Artikel 5.2.57 toegestane lichten en retroreflectoren
(één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;)

Even terug komen op het onderwerp ik zou eerst is kijken als er spanning komt voor de mistlamp zo niet als er een trek haak op zit zou ik kijken als het daar niet in zit dat zie je namelijk veel vaker knipperlicht kan een kapot lampje zijn of een slechte massa ofzo

succes met de auto
Ik wil hierover duidelijkheid hebben. De wetgever heeft bepaald dat een personenvoertuig aan de linker achterzijde een mislamp moet hebben en dat mag branden indien het zicht minder dat 50 meter bedraagt. Twee mislampen zijn misleidend en doen de suggestie wekken dat het remlichten zijn. Om die misverstanden te voorkomen heeft de wetgever als zodanig bepaald.
Gepost: 09-02-2010 21:23
Professional

harmjan18


Lid sinds: 24-08-2009
56 bijdragen

okay maar deze collega monteur die heeft het er over dat LA defect is dus daar ging de vraag over en er mogen dus gerus twee op zitten deze collega vraagt om onze kennis en niet om regelgeving
Gepost: 09-02-2010 21:41
Professional

jaguar1


Lid sinds: 19-06-2009
236 bijdragen

Bedankt voor de informatie KROMMEVOLT, maar ik moet HARMJAN gelijk geven omtrend de wetgeving en bovendien zoals HARMJAN ook al aangeef ben ik op zoek naar de oorzaak van het probleem. De lampjes zijn zeker goed ik krijg geen spanning op de centrale stekker die naar de achterlichtunit loopt. De overige stekkerverbindingen heb ik nog niet kunnen controleren omdat ik niet weet waar deze zich bevinden.
Gepost: 09-02-2010 23:15
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5469 bijdragen

Volgens de apk rgels mag je 1 of 2 mistlampen hebben. Als er 1 mistlamp aanwezig is moet deze in het midden of links van het midden zitten. Bij deze auto zitten er dus twee in. Je zal moeten kijken waar de spanning vandaan komt. Er zal waarschijnlijk nog een verbinding zitten voor de stekker op het achterlicht. Wellicht dat het daar mis gaat.
Gepost: 10-02-2010 00:02
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

Nee mensen er mag maar één misachterlicht op het voertuig aanwezig zijn en wel aan delinker achterzijde. 1000 mensen 1000 meningen maar slecht 1 verkeersreglement.

Mistachterlicht op aanhangwagens

Zo'n los mistachterlicht vraagt om nauwkeurige plaatsbepaling. Denk aan de afstanden, kabeldoorvoer én eventueel het dekzeil. Op vouwwagenkeukens moet een stekkertje in het stroomdraadje worden aangebracht om de keuken nog te kunnen verwijderen. Sinds 1 januari 2005 zijn nieuwe regels van kracht geworden voor aanhangwagens. Aanhangers tot 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) moeten nu zijn voorzien van een mistachterlicht. Op overtreding staat een boete van € 50

De ANWB schat dat alleen al ruim 250.000 lichte aanhangers voor recreatief gebruik (vouwwagens, bagagewagens, boottrailers, klassieke caravans) moeten worden aangepast.
Hier op de site reikt de KCK lezers alvast een helpende hand met informatie over de achtergronden van de wetgeving en technische aspecten met betrekking van het monteren en aansluiten van een mistachterlicht.


Bagagewagens aanpassen


De 13-polige Jaeger lijkt het te gaan winnen als standaard. Veel caravans worden daarmee uitgerust. Via in de caravanhandel verkrijgbare verloopstekkers kan de vertrouwde 7-polige ook daarop worden aangesloten.

Grote hoeveelheden bagage- en vouwwagens zijn in het verleden verkocht zonder mistachterlicht, en zelfs nu staan nog nieuwe aanhangers zonder de 'rode pit' te koop. Wijs de verkoper op de nieuwe verplichting en laat hem zelf de boel aanpassen. ANWB-Rechtshulp kan bij conflicten hierover van dienst zijn (alleen voor ANWB-leden uiteraard).

Alle oudere aanhangers met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg zullen zonder uitzondering moeten worden toegerust met een mistachterlicht, dus ook antieke caravans en caravans met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg. Ook op zwaardere aanhangers en caravans met eigen kenteken en een registratie van na 31 december 1997 is de rode lantaarn verplicht. Zwaardere caravans van voor die datum hoeven ook nu wettelijk geen mistlamp te hebben.
Op een klein aantal bagagewagens is standaard een mistlamp opgenomen in de linker achterlichtunit. In een aantal gevallen is het monteren van een bolletje van 21 Watt voldoende om deze in werking te stellen. Soms moet ook nog een draad aan de lamphouder worden gemonteerd. Als er al een 7-aderig snoer onder de vloer ligt, bijvoorbeeld naar een verdeeldoos, kan met een kort stukje worden gewerkt. Anders moet de kabel tot in de stekker worden gelegd. Daarover later meer.

In alle andere gevallen zal een extra rode mistlamp moeten worden gemonteerd. Deze zijn verkrijgbaar bij de beter gesorteerde zaken in autoaccessoires of in caravanshops. De lamp moet links van het midden op de achterzijde van de aanhanger worden gemonteerd, minimaal 10 cm vanaf het remlicht en tussen 25 en 100 centimeter vanaf het wegdek. Houd daarbij ook rekening met een later weer aan te brengen dekzijl; dat moet er natuurlijk niet overheen vallen. Kies een plaats vanwaar ook de stroomdraad kan worden aangelegd. Deze kan worden getrokken langs bestaande bekabeling tot in de verdeeldoos. Als die er niet is, of er is geen 7-aderige kabel aangelegd, dan moet direct op de stekker worden aangestuurd. Leg de stroomdraad om de bestaande kabelboom of om het chassis en zet 'm elke 10 cm met een stukje isolatieband of bindbandje (tie-rip) vast. In de stekker wordt de mistlampdraad aangesloten op pinnetje 2. Een extra draadje invoeren doorbreekt de waterdichtheid van het afsluitrubber in de stekker. Dat kan worden opgelost met een kloddertje siliconenkit. Spuit de stekker aan de binnenzijde eventueel in met wat tectyl; dat voorkomt oxidatie.


Gevolgen voor trekauto's


Kijk eerst eens onder de aanhanger of er niet een verdeeldoos is aangebracht. Soms zijn de zeven aders daarin gewoon aangesloten en hoeft de nieuwe mistlamp slechts te worden bijgestoken. Het verplichte mistlampje voor aanhangers heeft ook gevolgen voor de elektrische installatie van veel trekauto’s. Hoewel het 12 Volt-circuit ten opzichte van 230 Volt veilig lijkt, kan een slechte verbinding of verkeerde aansluiting net zo goed tot kortsluiting en zelfs brand leiden. Voor aanpassingen aan de auto verwijzen we dan ook naar de autodealer of naar specialistische trekhaakbedrijven. De adressen daarvan zijn verkrijgbaar via de afdeling Advies en Expertise van de ANWB, telefoonnummer (070) 314 50 70 of caravaninfo@anwb.nl.

Bij de trekhaak onder de auto is de stekkerdoos gemonteerd. Veel gebruikers van een bagagewagentje of vouwwagen zullen daar ooit voor een relatief goedkope oplossing met 7-polige aansluiting hebben gekozen. Het aansluitschema van die 7-polige stekkerdoos staat elders op deze pagina bij ‘7/13-polige Multicon’ (nummertjes 1 tot en met 7). In die 7-polige aansluiting kan via pinnetje 2 het mistachterlicht van de aanhanger worden bediend. Als echter op pinnetje 2 al een constante stroomdraad is aangebracht – veel caravanners voorzien zo via die pool de koelkast of accu van stroom – dan moet naar een 13-polige aansluiting worden uitgeweken. Een constante stroomdraad via 7-polige aansluiting is sinds het verplichte mistachterlicht niet meer mogelijk. Ombouwen naar 13-polig is dan dus nodig, volgens bijstaand schema. KCK lezers vinden daarover bovendien meer informatie op pagina 83 van KCK 1/2005.
Omwille van de uniformiteit verdient het toch al aanbeveling om op 13-polig om te schakelen. Voor het mistachterlicht van de aanhanger zal in de auto behalve een stroomdraad, ook een overbruggingsrelais of overbruggingsschakelaar moeten worden aangebracht. De eerste is een merkafhankelijk duur onderdeel, waarmee we in latere berekeningen van de kosten geen rekening kunnen houden. Een overbruggingschakelaar komt meer voor en is in de 13-polige contactdoos opgenomen. Bij inschakeling van de mistlamp zorg deze overbrugging er voor dat de mistlamp van de auto uit blijft, waardoor het zicht achterwaarts niet wordt belemmerd door een sterke rode gloed op de aanhanger. Die op de aanhanger gaat uiteraard wel branden.De verplichting voor de aanwezigheid van een mistlamp op de aanhanger betekent natuurlijk ook dat die lamp moet kunnen branden. Aanhangwagens gekoppeld achter een auto waarop geen mistlamp is voorzien, hebben geen mistlamp nodig. Als er wettelijk wel een mistlamp op de auto hoort te zitten is het ontbreken daarvan een strafbaar feit.


Wetteksten

Bij aflevering van nieuwe aanhangers zonder mistachterlicht zal de verkoper de rode pit alsnog moeten plaatsen. Naast die voor het mistachterlicht zijn sinds 1 januari 2005 ook andere permanente eisen ingevoerd. Voor de categorie lichte aanhangers onder 750 kg zal de verplichting tot het voeren van markeringsverlichting echter nauwelijks voorkomen. De daarvoor geldende afmetingen voor aanhangwagens komen in deze categorie nauwelijks voor. Voor aanhangwagens breder dan 2.10 meter of langer dan 6 meter gelden extra voorwaarden.
-Wie daarover meer wil weten, vindt de officiële wettekst hier.



Wat gaat dat allemaal kosten?

Soms is in de linker achterlichtunit al een mistachterlicht opgenomen. Aansluiten, bolletje (21 Watt) er in en klaar. Het gemiddelde kostenplaatje kun je zo berekenen. De arbeidsduur voor aanpassing van de autoaansluiting én aanleg van een mistachterlicht op de aanhangwagen bedraagt ongeveer twee uur*

7-polige stekker € 2,50
13-polige Jaeger € 9,50
13-polige Multicon € 14,50
7-aderig snoer p/m € 4,00
mistlamp € 15,00
contactdoos 7-polig € 2,75
contactdoos 13-polig Jaeger € 10,00
contactdoos 13-polig Multicon € 20,50
klein materiaal € 5,00
Werkplaatstarief ongeveer p/u € 50,00

*In de berekening is geen post opgenomen voor plaatsing overbruggingrelais en uitbreiding van de kabelboom in de auto.


Voor meer informatie kunnen ANWB-leden terecht bijANWB Caravan Advieslijn, tel. (070) 314 50 70 of caravaninfo@anwb.nl
ANWB Rechtshulp, tel. (070) 314 77 88
COPYRIGHT ANWB 2008 - Disclaimer
Gepost: 10-02-2010 07:18
Professional

harmjan18


Lid sinds: 24-08-2009
56 bijdragen

goedendag

Dan wordt het een schema erbij pakken en kijken waar je wel spanning weer krijgt.

Maar krommevolt

heb jij het hier nou over aanhangwagens of over auto's ik heb geen verstand van aanhangwagens dat zou ook best kunnen dat daar maar 1 mag op zitten zoals ik jou laatste verhaal lees dan gaat het alleen over aanhangwagens

mvg
Gepost: 10-02-2010 08:49
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

Hetzelfde geld voor het trekkende voertuig.
Zouden er twee mistachterlichten mogen brengt dit verwarring met zich mee en lijken het remlichten te zijn.
Ik wil hierover verder niet uitwijden. Ik verwijs daartoe naar de wegenverkeerswet.
RDW omschrijft inderdaad anders.
To the point.

Gepost: 10-02-2010 13:06
Topmonteur

jhverweij

diagnose technicus 1e monteur
Universeel

Lid sinds: 02-12-2007
346 bijdragen

mensen kunnen we deze discussie sluiten,
dit gaat niet meer over het probleem waar deze man om vraagt.

mvg jos
Gepost: 10-02-2010 18:16
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

jawel Jos, ik kon ook niet weten dat deze opmerking van mijn zijde tot een dergelijke sicussie zou ontaarden. Excuses mensen.
Gepost: 10-02-2010 19:24
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5469 bijdragen

Nog een laatste keer dan wat betreft de APK. In artikel 5.2.51 staat onder K. het juiste antwoord.

Helaas heb ik geen schema kunnen vinden dus is het ook lastig helpen, sorry

Downloads (1)

  • apk.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 10-02-2010 21:45
Professional

jaguar1


Lid sinds: 19-06-2009
236 bijdragen

Jammer dat ik geen schema heb, maar toch iedereen bedankt voor de reacties.
Gepost: 10-02-2010 22:35
Professional

rene77

Diagnose technicus
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
242 bijdragen

Zit er in de stekkerdoos van de aanhanger niet een uitschaling voor de mistlamp die vast zit of blijft hangen? Mischien hebben ze per ongeluk alleen het linkerachterlicht onderbroken..

Ik ken een heleboel auto's met 2 mistlampen achter trouwens.. Lijkt me stug dat dat niet mag..
Gepost: 10-02-2010 22:41
Topmonteur

Martijn81

Automonteur

Lid sinds: 07-02-2009
2983 bijdragen

reageer ik ook maar even... :)
Apk en de Wet zijn 2 verschillende dingen...

Zoals Iwan aangeeft is de juiste!

De apk keurmeesters onder ons weten dat....! Sommige punten zijn voor apk geen probleem...rijd je weg van het bedrijf kan de politie(de wet) je bekeuren voor die punten.....

Tja hier kan ook een discussie over ontstaan...maar zo zit het nu eenmaal in elkaar...

@topic starter: je heb genoeg tips zo...multimeter/scoop erbij... suc6
Gepost: 10-02-2010 22:45
Topmonteur

renspec


Lid sinds: 14-05-2008
81 bijdragen

indien trekhaak aanwezig zit er dan niet zo een regelkastje tussen nwt als vaak bij een caddy enzo die gaan regelmatig kapot succes
Gepost: 12-02-2010 09:32
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

MartijnBom:
reageer ik ook maar even... :)
Apk en de Wet zijn 2 verschillende dingen...

Zoals Iwan aangeeft is de juiste!

De apk keurmeesters onder ons weten dat....! Sommige punten zijn voor apk geen probleem...rijd je weg van het bedrijf kan de politie(de wet) je bekeuren voor die punten.....

Tja hier kan ook een discussie over ontstaan...maar zo zit het nu eenmaal in elkaar...

@topic starter: je heb genoeg tips zo...multimeter/scoop erbij... suc6
Dat blijkt juist. Laten we het hierbij. Oftopic zou ik zeggen.
Gepost: 14-02-2010 11:32
Professional

jaguar1


Lid sinds: 19-06-2009
236 bijdragen

Het probleem zat in de kabels die naar de trekhaak liepen , deze waren al flink geoxideerd. Alle stekkerverbindingen goed gereinigd en alles werkt weer.

Bedankt voor alle reacties.
Gepost: 14-02-2010 12:41
Professional

Krommevolt


Lid sinds: 21-11-2007
543 bijdragen

jaguar1:
Het probleem zat in de kabels die naar de trekhaak liepen , deze waren al flink geoxideerd. Alle stekkerverbindingen goed gereinigd en alles werkt weer.

Bedankt voor alle reacties.
Dat zei ik dus. Opgelost dan maar.