Motor houdt in bij constante snelheid

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Toyota
Merk
Toyota
Model
Landcruiser
Type
TYPE J9
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001
Brandstof
Diesel
Reacties
2
Bekeken
4581
Gepost: 22-05-2009 20:19
Professional

Timmyboy83

Lid sinds: 19-05-2009
3 bijdragen

Beste allemaal,

Symptomen van deze auto zijn dat deze inhoudt bij een constante snelheid rijden. Daarbij maakt het niet uit hoe hard je rijdt, hoe koud of hoe warm de motor is, of  hoe de buitenluchttemperatuur is. Hij heeft er alleen geen last van als hij op de cruise control rijdt.

Het inhouden is ook niet duidelijk voelbaar. Als je bijvoorbeeld met 80 km/u rijdt, en de motor draait 1800 rpm, ( het is overigens een auto met een automatische versnellingsbak, en we rijden niet in de cruise control ) dan zal het varieeren van het toerental ongeveer 50 rpm zijn. Hier kan dan goed mee gereden worden, het is immers niet heel duidelijk voelbaar, totdat de motor in een soort van noodprogramma gaat draaien, waarbij de cruise control niet meer in te schakelen is, de kickdown buiten werking is, en de motor aanzienlijk minder vermogen leverd. Als we hem dan even langs de weg zetten, en de auto opnieuw starten, is alles weer normaal, behalve dan dat hij nog steeds inhoudt bij constante snelheid. Dit probleem kan zich 5 keer in de week voordoen, maar ook misschien maar 3 keer in het jaar.

Nu heeft de auto ook een keer op ''slechte'' diesel gereden, maar voor die tijd had hij dit probleem ook al, maar tijdens deze ''slechte'' dieselperiode had hij het op zijn ergst, vandaar dat ik eerst bezig ben geweest met het brandstofsysteem te controleren. Hierbij is de tank helemaal verwijderd, zuiver gemaakt en nieuwe diesel erin gedaan. de toevoer- en retourleiding zijn ook gereinigd, en het brandstoffilter zijn vernieuwd. De pomp is gereinigd en de twee bekende klepjes, rood en groen, op de pomp zijn ook vervangen. Nu nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb dan ook het idee dat het hem niet in het brandstofsysteem zit.

Auto heeft ook geen verdere foutcodes.

Zou het kunnen zitten in de turbo? Het EGR-systeem?

Zelf verdenk ik het elektronische gaspedaal, omdat het probleem zich niet voordoet als je op de cruise rijdt, maar dan zou er toch iets van een foutcode op een motorlampje moeten branden lijkt mij?

Ik las al verschillende dingen op het forum, vooral bij de D4-D motoren, maar dat was vooral met het niet aanslaan of slecht starten, en daar heeft deze auto geen last van.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.

Groetjes Tim

 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken