ontsteekonderdrukking

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Toyota
Merk
Toyota
Model
RAV4
Type
TYPE A3
Uitvoering
-
Bouwjaar
2013
Brandstof
Benzine
Reacties
9
Bekeken
329
Gepost: 06-10-2023 16:00
Professional

jaapje321

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 10-12-2009
115 bijdragen

beste collega's

Wij hebben enkele weken geleden een toyota rav4 verkocht die altijd probleemloos rondgereden heeft en altijd door ons is onderhouden. Kort na de verkoop geeft de auto een foutcode op de katalysator werking te gering. Even de fout gewist en de klant nog een tank op 98 laten rijden maar de fout komt terug. Daarna een nieuwe katalysator geplaatst (kleine katalysator). Voor deze katalysator hoeft men geen lambdasondes los te draaien. 1 sensor zit in het spruitstuk voor de kat en 1 sensor in het uitlaatdeel erachter. 

Hierna zijn de leerwaarden van de motor gereset.

De auto heeft hier stationair gelopen en is na een proefrit meegegeven aan de klant. Deze klant belde de volgende dag dat de auto stottert en niet vooruit gaat. De auto geeft nu foutcode:

p300 meerdere cilinders ontsteekonderdrukking

p303 cilinder 3 ontsteekonderdrukking 

p304 cilinder 4 ontsteekonderdrukking

hierna compressiemeting gedaan, cilinder 3 en 4 tegen de 17 bar en cilinder 1 en 2 rond de 15 bar

bougies en bobines omgewisseld met cilinder 1 & 2

oude katalysator teruggeplaatst

uitlaat losgenomen achter katalysator om eventuele tegendruk in het resterende systeem uit te sluiten

luchtmassameter en lambdasonde losgenomen 

alles lijkt in orde maar de motor blijft stotteren.

Nu komt het vreemde: de motor gaat pas stotteren wanneer deze op bedrijfstemperatuur is én de vvt verstelling geactiveerd geweest is. Dus wanneer je start en het gaspedaal niet aanraakt loopt de motor goed, maar geef je een dotje gas en de auto draait erna op 2/3 cilinders. En de foutcodes zijn terug. Wanneer de stekker van de inlaatmagneetklep losgenomen is en de vvt niet kan verstellen blijft de motor na gas geven goed lopen.

Nu lijkt het ons dat de ecu zelf aan het nokkenas/krukas signaal  kan zien of de werking van het vvt systeem volgens plan verloopt en daar een fout op zou geven wanneer de nokkenas niet in de juiste positie staat. 

Kan dit alles veroorzaakt zijn doordat de leerwaarden van de motor gereset zijn en wij een stap vergeten zijn of is het puur toeval en kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Gemeten

katalysator teruggezet, magneetventiel inlaatnokkenas schoongemaakt bobines en bougies gewisseld compressiemeting accuklem losgenomen en een uur stationair gelopen

Uitgelezen met

hella & bosch kts

Foutcodes

p300 meerdere cilinders ontsteekonderdrukking p303 cilinder 3 ontsteekonderdrukking  p304 cilinder 4 ontsteekonderdrukking

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen