koppeling slaat vast

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Golf
Type
Golf IV
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005/3
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
750
Gepost: 14-07-2016 16:14
Professional

Scherf


Auto Scherf
Universeel

Lid sinds: 26-09-2013
73 bijdragen

Geachte allen,

Ik heb hier een vw golf 5, 1.9tdi uit 2005, meneer komt hier dat het koppelingspedaal onderin ligt. Ik ga kijken en bij de hulpkoppelingscilinder is het palletje afgebroken die de koppelingsgaffel bediend.

Vervangen, ontluchten gaat niet, blijkt ook het palletje bij het koppelingspedaal van de hoofdkoppelingscilinder afgebroken te zijn.

Ook vervangen, en het lijkt goed te zijn. Ik ga rijden en af en toe bij het lang intrappen van de koppeling blijft het pedaal halverwegen hangen. Dus nog een keer ontlucht en nog een keer en nog een keer. Niets mocht baten, ik onderzocht of we niet toevallig een verkeerde cilinder hebben gekregen, blijkt de hulpkoppelingscilinder omgenummerd te zijn naar een ander nummer, toch maar weer vervangen met een originele. Niets mocht baten, nu is er nog wel het risico dat er onderdelen in het koppelingshuis zijn gevallen maar de klant wilde het zo goedkoop mogelijk gemaakt hebben.

Na wat speuren en nadenken zijn we tot de conclusie gekomen toch maar de bak te demonteren. Hier bleek de borging van de gaffel op het onderste kogelgewricht verdwenen te zijn en ook op de gaffel dichtgelast te zijn en ook het druklager, volgens de slijtagebeelden op de gaffel, heeft scheef gezeten.

Toen kwam de klant met het verhaal dat deze koppelingsset incl. dubbelmassa vliegwiel 7 maanden geleden vervangen was door een b..nh..s.

Ook deze onderdelen vervangen. Nogmaals ontlucht en daar sloeg de koppeling vast..........
gelukkig niet nog een keer doorgedrukt dus de palletjes waren nog heel.

Bak er weer af, misschien iets niet goed in de koppeling, alhoewel deze er goed uitzag.

Nu blijken er twee soorten koppelingen in te zitten, een sachs en een luk. Ligt eraan wat er in zat, dat weten we dus niet.

Nieuwe koppelingsset geregeld om te vergelijken maar lijkt goed te zijn.

Waarom zou de koppeling vastslaan en waarom zou het pedaal blijven hangen, halverwegen? en misschien een idee hoe ik erachterkom welk merk erin hoort, dealer kan niet helpen.

Alles is goed schoongemaakt en de as en geleidingshuls zijn lichtelijk ingevet.
De deeltjes onderin het koppelingshuis lijken niets geraakt te hebben.

 

hartelijk dank

 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken