Elektrische Vacuümpomp Rembekrachtiger

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Jetta
Type
Jetta III
Uitvoering
-
Bouwjaar
2013/3
Brandstof
Hybride
Reacties
11
Bekeken
2191
Gepost: 02-01-2019 21:18
Professional

RoyLaarman

Monteur
Tettero's autobedrijf
Universeel

Lid sinds: 19-06-2016
10 bijdragen

Ik kreeg in oktober 2018 een klant in de garage met een VW Jetta Hybride met een probleem in de Hybride aandrijving. De auto wilde niet meet elektrisch rijden. Na uitlezen van de foutcodes kreeg ik een storing op de onderdruksensor van de rembekrachtiger.

Na het voorbarig vervangen van de sensor kwam ik erachter dat op de versnellingsbak een elektrisch aangedreven vacuümpomp gemonteerd zit die voor vacuüm zorgt als de verbrandingsmotor niet draait.

De vacuümpomp wordt doorgemeten en deze blijkt verbrand te zijn. Na vervanging van de pomp en de zekering werkt alles weer naar behoren en de klant neemt de auto weer mee.

Echter na 2 weken komt de klant terug met het zelfde probleem. De pomp is weer verbrand. De pomp is zo heet geworden dat de isolatie van de draden naar de stekker vastgesmolten zit aan het huis. Voor garantie wordt de auto naar de dealer gebracht. Deze meet het systeem door en er wordt onder garantie een nieuwe pomp gemonteerd. Er worden geen bijzonderheden gevonden waardoor de pomp zo snel weer verbrandt. er wordt uit gegaan van een fout in de productie.

Wederom na ongeveer 2 weken belt de klant weer op. Het is wederom zover. Weer een storing. Eenmaal in de werkplaats wordt wederom geconstateerd dat de pomp kapot is. De na de pomp uit elkaar gehaald te hebben vallen 2 dingen op. De basis van de elektromotor is compleet gesmolten. De koolborstels zitten niet meer op zijn plek. Het tweede wat mij opvalt is dat het pomp gedeelde (schottenpomp) geen smering heeft. 

Aan de hand van het schema van volkswagen werkt het systeem vrij eenvoudig. Een relais wordt massa geschakeld door de computer.  Hierna wordt de pomp aan een plus 30 geschakeld.

Het vacuüm in de rembekrachtiger blijft behouden. Hier zitten geen lekkages in. De terugslagklep in de vacuüm leiding werkt naar behoren (getest door te blazen en zuigen aan de leiding).

Is er iemand die al eens een probleem heeft gehad met deze vacuüm pomp? En wat zou eventueel nog een oplossing voor het probleem kunnen zijn. 

 

MvG

Roy Laarman
Garage Tettero

Gemeten

Druksensor vacuüm vervangen Relais werkt naar behoren en blijft bij testen niet plakken Elektrisch vacuümpomp meerdere malen vervangen

Uitgelezen met

Hella Guthman

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken