codes P0341, P11A9, P11A8

Citroën
Merk / model / type
Citroën C4 Picasso
Bouwjaar
2011/7
Brandstof
Benzine
Onderwerpen
Motor

Aantal reacties: 39
Aantal maal bekeken: 720

Gepost: 12-11-2018 20:56
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
2371 bijdragen

collega's,

Heb hier een C4 Grande Picasso staan met EP6 motor met een matige loop en enkele foutcodes.

Auto is met motor in onderdelen ingekocht door een handelaar en weer in elkaar gezet. Was een probleem met de variabele kleptiming geweest en nog wat issues. Men heeft voor zekerheid de kop laten reviseren en alles vervolgens weer opgebouwd. Auto draaide in principe prima, maar na warmlopen op 3 cilinders (zo klonk het althans). Distributie bij een dealer gecontroleerd en 'opnieuw op tijd gezet'. Alles leek goed tot na uitzetten de auto opnieuw werd gestart en weer foutcodes terugkwamen op de timing en de verstelling. Auto weer bij een dealer geweest en deze heeft instellingen gereset / c.q. zaken ingeleerd. Leek goed, maar ook daarna weer de mist in.

Nu heb ik hem onder beheer gekregen en heb er de scope maar eens aan gehangen om te kijken waarom er foutcodes op distributie terugkomen.
Kreeg met losgenomen verstellers een verloop in distributie te zien op inlaat. Kwam overeen met diagnose 'dephasing' getallen op dezelfde as. Uitlaat stond wel goed, werd ook gestuurd, inlaat problematisch. Nieuwe ketting door het bedrijf laten zetten en nokkenas versteller tandwiel laten vervangen. Probleem weer terug. Auto naar eigen locatie laten komen en nogmaals metingen uitgevoerd (zie foto's). Inlaat as staat veel te vroeg, hoewel nu stabiel, uitlaat staat nu iets te vroeg (paar tanden). Bij plaatsen gereedschap past dit op inlaat goed, op uitlaat net niet (afwijking overeenkomstig scope constatering). Met aangesloten versteller zie ik via Hella een verstelling op de uitlaat, maar op inlaat nauwelijks of zelfs negatief (staat dan ook al veel te vroeg).

Klant heeft voor dat ik de auto kreeg al diverse andere bedrijven om raadt gevraagd; daarbij is er al een andere nokkenas in bruikleen geweest, zijn de plunjers van de verstelling omgezet, zijn nokkensas sensoren omgewisseld, stekkers gewisseld (om te kijken of ze verkeerd aangesloten waren), etc. Om zeker te zijn dat de nokkenas zelf het probleem niet is (verdraaide afstelring of opneemring) is er nu een gelijkende as bijgehaald en dit lijkt geen probleem te zijn. Ik bespeur een hele lichte vorm van magnetisme op de opnemer van de inlaat (spelt blijft niet eens hangen), maar gezien de as al gewisseld is geweest en het signaal wel kloppend is op zich, kan ik me nog niet vinden in de gedachte dat hier de oorzaak ligt.


Heb momenteel nog een nieuwe plunjer geplaatst om toch toch uit te sluiten dat de doorstroom vol open staat en daardoor de versteller misschien altijd meteen voluit gaat bij draaien van de motor. Scopen van nieuw signaal moet nog.

Voor vervangen van nokkenas verstellers liep auto redelijk tot goed met losgenomen nokkenas sensor op inlaat (dan ziet de auto de afwijking niet en gaat niet proberen te verstellen of ontsteking en klephoogte aan te passen?), na vervangen loopt hij zoieso al slecht, maar nu staat uitlaat dan ook wat af.


De grote vraag: wat voor mogelijkheden zijn er nog over waar ik nu overheen heb gekeken? Heb ook met GMTO contact gehad maar naast een test na vervangen van plunjer op de probleem-as weten zij ook nu even niet waar het te zoeken.


 

P0341 nokkenas sensor 1

P11A9 inlaat-nokkenas besturing

P11A8 uitlaat nokkenas besturing

besturingen kunnen komen door maximaal bereik van deze verstelling (en vervolgens foutcode)

Gemeten

aansturing (plunjer) uitlaat timing via scope passing distributie gereedschap (beperkte afwijking, niet op as met het probleem) uitlijning markeertekens verstellers ... niet helemaal zeker over een 100 punten hiervan, controle morgen afwijking nokkenas stelring en opnemer positie oliedruk via tester (gewenste en werkelijk waarde overeenkomstig)

Uitgelezen met

Hella Gutmann en MaxiSys 908P

Foutcodes

p0341, P11a9, P11a8

Downloads (1)

  • c4-kruk-nok.png


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.