Vermogensverlies

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
75
Type
75
Uitvoering
-
Bouwjaar
1990
Brandstof
Benzine
Reacties
17
Bekeken
4886
Gepost: 29-07-2009 16:55
Professional

Sebastiaan75

Lid sinds: 27-07-2009
17 bijdragen
Ik heb nu een 75 staan met vervogensverlies. De fabriekstopsnelheid bedraagt 220 km/h maar de geijkte topsnelheid op de duitse autobahn bedraagt slechts en met veel moeite 200 km/h. Dit is gemeten in 2 richtingen om de luchtweerstand veroorzaakt door de wind te compenseren.

20 km/h verlies is geen verschil van 5 pk, dat is veel meer. Ik realiseer me dat deze motor wel eens 2 ton of meer gedraaid kan hebben (kilometerstand is niet aantoonbaar) en dat elke seriemotor een verschil in vermogen heeft gezien de toleranties maar toch vind ik 20 km/h veel.

Ik heb het volgende gecontroleerd / uitgevoerd:
- nokkenassen zijn niet versleten
- klepspeling afgesteld
- lambdasonde in de uitlaat gelast en aan de hand hiervan de luchthoeveelheidsmeter gecontroleerd (arm onder deellast en rijk onder vollast), voor alsnog zie ik dus ook geen foutieve afstelling van de LHM.
- compressiemeting: alle cilinders aan de hoge kant, 13,0 tot 14,0 bar. Drukverschil max 1,0 bar. Let wel, dit heb ik gedaan met een niet geijkte compressiemeter! Ik zal deze meting herhalen met een wel geijkte meter.
- het is een katloze versie, dus geen verstopte kat. Een verstopte uitlaat zonder kat heb ik nog nooit mee gemaakt maar eens moet de eerste keer zijn?
- ontstekingstijdstip gecontroleerd, zowel stationair als hoog toerental in orde
- gasklep komt helemaal open bij volgas
- geen lekkages in de inlaat en uitlaat
- nieuw luchtfilter en brandstoffilter

Wat moet ik nog doen:
- brandstofdruk meten, hier verwacht ik geen fouten in gezien de rijke waarde van de lambdasonde onder vollast
- Viergastest uitvoeren
- injectoren laten controleren op sproeibeeld.

Aangezien alle tests die ik heb gedaan niet direct op defecten duiden en het brandstofverbruik hoog is (1:7,5 tot 1:8 bij snelwegverkeer onder deellast, langere afstanden) heb ik nu het vermoeden dat het sproeibeeld van de injectoren niet goed is.

Zijn jullie het daarmee eens? En hebben jullie nog tips wat ik nog meer kan controleren?

Het is zo simpel om te zeggen, ach het is een oude motor, accepteer dat vermogensverlies. Oud of niet, ik wil de oorzaak kunnen aantonen.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken