Alfa GT stationair hoge Lambda

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
GT
Type
GT
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005/2
Brandstof
Benzine
Reacties
26
Bekeken
894
Gepost: 05-07-2016 22:40
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3740 bijdragen

Lijkt de 'bekende weg' maar heb in dit geval toch even een vraagje.

 

Heb een ALFA GT staan uit 2005 (zo even niet chassisnummer bij de hand en km stand is zo uit hoofd, heb er niet heel hard op gelet), benzine, welke stationair onregelmatig liep. Niet ernstig, maar toch merkbaar een missertje nu en dan. Uitlezen gaf P0300 en P0301 als huidige fouten dus missers op cilinder 1.

Bobines zijn vaak voorkomende fouten dus deze omgewisseld maar de fout bleef op de eerste cilinder. Bougies eruit gehaald en pikzwart. Voor zekerheid ook omgewisseld en opgeschoond voor test doeleinden. Cilinder 1 en 2 geven nu alsnog fouten. Nieuwe gehaald en afstand elektroden was toch wat te groot zo op het oog (netjes de juiste, dure versies geplaatst). Rijden, niks te merken en stationair gaat het ook 'redelijk goed''(sterk verbeterd, maar voor het gevoel geen 100 punten). Codes komen niet terug. Voor zekerheid gastest omdat de auto toch voor keuring moet binnenkort.

Stationair blijkt de auto superarm te lopen. Co 0%, HC 0 pmm, O2 rond de 8 procent en lambda dus ook hoog. Zodra het gas wordt aangeraakt (en je boven 1500 toeren komt) is de auto een schoolvoorbeeld; Co bijna nul procent, HC paar verdwaalde partjes en O2 bij benadering nul met een lambda welke praktisch de 1.0 aantikt.

Inkoppertje; moet lek in de uitlaat of inlaat traject zijn toch? Echter is de uitlaat na de beide kat's perfect dicht en is op lichte toeren de uitstoot perfect dus zou hij voor de lambda (kat) lek zijn dan zou er onterecht worden bijgestuurd en is de uitstoot niet zo goed als nu.

Blijkt dat lambda regeling in open loop staat bij stationair lopen en pas in werking treedt wanneer je boven 1500 toeren komt? Ook is er geen actuele waarde te zien (ook al gebruikt ECU hem niet, ik zou het mooi vinden om voor eigen diagnose wel data te zien tijdens open loop?). Breedband gezien de bedrading en lambda waarden in parameters, dus meten aan sensor zelf helpt ook niet veel voor diagnose.

Ik verwacht nu zelf dat we een probleem met de gasklep hebben (dat meet ik morgen na) en wel met de stationair regelaar, maar vroeg mij af of anderen ook ervaring met dit verhaal hebben. Ben zelf geen Alfa specialist (heb ze wel vaker onder handen maar dit verhaal was mij toch nieuw). Lucht lekkage kan nog (er is ergens een heel klein lek, gezien via gastester bij spuiten remreiniger) en de rooktester gaat er nog op maar toch is de relatie stationair en net van stationair (O2 beroerd en ineens perfect) toch wel een richting naar regelaar (?). Helaas is in de data niet heel goed de bijsturing van trims zo snel te zien daar ga ik nog even achteraan of bij die 1500 toeren de lambda alsnog vol moet inzetten om goede uitstoot te krijgen en er dan dus toch ook extra lucht elders vandaan komt

brandstof uitgesloten (probleem wordt niet erger op toeren), kat. uitgesloten (er is geen extra HC of CO over om zuurstof te verbruiken).

Gemeten

Gastest: stationair Co 0%, HC 0 pmm, O2 6.9-8.0 % Gastest: toeren Co nihil, HC nihil, O2, nihil, Lambda 1.00x parameters; kvs, iat, lmm (zal referentie waarden nogmaals checken), open/closed loop status, lambda waarden. bobines omgewisseld, bougies vervangen

Uitgelezen met

Autel Maxisys OBD en merk specifiek

Foutcodes

P0300 en P0301 (niet meer actueel na forse testrit)

Bijgewerkt door Matronix op 05-07-2016 23:06
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.