Theoretische onderbouwing: nokkenasversteller verlaten of vervroegen?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
Spider
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1981
Brandstof
Benzine
Reacties
5
Bekeken
4417
Gepost: 28-07-2009 13:04
Professional

Sebastiaan75

Lid sinds: 27-07-2009
17 bijdragen
De theoretische achtergrond van het eerder openen en later sluiten van de inlaatklep is mij bekend. Maar nu het volgende.

Op de HTS Autotechniek heb ik altijd geleerd dat de inlaatnokkenasversteller VERLAAT op hoger toerental vanwege de hoge kinetische energie van het aangezogen mengsel.

Maar nu heb ik een nokkenasversteller bekeken van een amerikaanse uitvoering van een Alfa Romeo Spider. Deze nokkenasversteller VERVROEGT bij hoger toerental!

Nu ben ik dus in verwarring gebracht. Of mijn docent verbrandingsmotoren zat ernaast, of Alfa Romeo heeft gekozen voor vervroegen ipv verlaten ivm andere eisen dan het extra vermogen. Mogelijk omdat bij de amerikaanse uitvoering alles in het werk is gesteld ten aanzien van de uitlaatgasemmissies en dat zij de klepoverlap wilden vergroten bij hoger toerental?

Ps het betreft hier een mechanische versteller, de versteller wordt bekrachtigd door oliedruk en aangestuurd door een centrifugaalgewicht.

Wie brengt mij helderheid?

Bij voorbaat dank,

Sebastiaan
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken