Audi S3 houdt valt terug in toeren bij vol accelereren om dan weer vol op te pakken

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A3
Type
TYPE 8P
Uitvoering
-
Bouwjaar
2009
Brandstof
Benzine
Reacties
14
Bekeken
712
Gepost: 10-01-2021 22:55
Professional

fmax


F-max
Anders/Overig

Lid sinds: 17-03-2015
29 bijdragen

 

Ik heb sinds enkele maanden zelf een S3 uit 2009, in 2010 via PON geïmporteerd en daarna door ABT getuned naar (nominaal) 310 pk.

Heb na aankoop een beurt doorgevoerd, waarbij ook de bougies, luchtfilter en olie Haldex koppeling zijn vervangen. Er zat een K&N luchtfilter in en dat heb ik vervangen door een papieren luchtfilterelement van Bosch. Het luchtfilterhuis en LMM zagen er schoon uit - alle 4 de bougies waren chocoladekleurig en de auto is altijd (tot mijn beurt) dealeronderhouden.

Het is een handgeschakelde auto. Nu merk ik dat, als ik b.v. op de snelweg in een hoge versnelling (4 of 5) het gas vol intrap, ik eerst volle acceleratie krijg, dat die acceleratie dan afzwakt én het toerental op de toerenteller kort terugvalt - ca 1/2 seconde - (heel raar bij handbak, zit geen koppelomvormer in) en dat ik daarna probleemloos weer vol vermogen heb tot aan "redline". Het is geen "stotteren" maar gewoon een "soepele" vermogensafname / inhouden waarna weer een berg vermogen vrijkomt.

Ik heb de indruk dat deze "vermogensonderbreking" niet optreedt als ik volgas vanuit b.v. de 1e versnelling vertrek en dan opschakel bij een hoog toerental. De auto lijkt alleen een probleem te hebben bij de (snelle) omschakeling van deellast naar vollast waarbij er in deellast met een betrekkelijk laag toerental wordt gereden.

Ik ben benieuwd of iemand enig idee is waar dit aan kan liggen?

Heb nog niets kunnen meten (heb VCDS liggen), maar intuïtief zou ik vermoeden dat er iets mis is kan zijn met de inputs naar de ECU (b.v. LMM) waardoor deze mogelijk te weinig brandstof inspuit / verrijkt bij overgang deellast / vollast, of een probleem met de wastegate / haar aansturing.

Moet ook nog uitsluiten dat het de koppeling is (slippend)...

Gemeten

Nog niets - gaat wel gebeuren.

Bijgewerkt door fmax op 11-01-2021 00:04
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.