Blijft hangen in toeren en onregelmatig stationair

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A3
Type
TYPE 8L
Uitvoering
-
Bouwjaar
1998
Brandstof
Benzine
Reacties
23
Bekeken
14070
Gepost: 10-02-2010 12:17
Professional

Danielsan

Lid sinds: 02-12-2009
15 bijdragen

Beste auto kenners,

 

Type voertuig: Audi A3 (orginele nederlandse auto)

Bouwjaar: jan. 1998

Type motor: 1.8T (110kw)

Motorcode: AGU

Km stand: 161.000 (aantoonbaar)

 

Ik heb hier een auto met het volgende probleem. Wanneer de auto koud wordt gestart lijkt de auto normaal verhoogd stationair (1100/1200tpm) te lopen. Wanneer echter het gaspendaal aangeraakt is stijgt het stationair toerental naar (met dit koude weer) naar +/-1500tpm. Wanneer de motor na een aantal minuten rijden warmer begint te worden zakt het toerentral weer naar lagere waarden. Wanneer de motor warm stationair draait is de loop onregelmatig. Tijdens het rijden blijft het toerental (soms) hangen (1100/1200tpm) wanneer men de koppeling ingetrapt en zakt pas naar beneden wanneer de auto bijna of helemaal stilstaat, vervolgens is de loop weer onregelmatig en zakt soms naar waarden onder de 800tpm (dansen). Ook wanneer de motor tijdens het intrappen van de koppeling niet in toeren blijft hangen zakt het toerental ineens wanneer hij bijna stilstaat en loopt dan vervolgens onregematig. Tijdens de stationair loop voel je ook continu dat het gaspendaal aan het bijregelen is. Dit is ook voelbaar bij het rijden onder de 2000tpm. Ook is de motor vaak hakkerig op het gas. Het brandstof verbruik is gemiddeld 1:11. Verder is de auto in zeer goede staat van onderhoud. De prestaties van de motor lijken verder goed, al heb ik soms het idee dat ie in de lagere toeren de ene keer beter aan het gas hangt dan de andere keer. Ook alle massapunten zien er goed uit.

 

Imiddels zijn, door de eigenaar van de auto, de meeste onderdelen uit voorzorg vervangen (op aanraden van VAG garage, waar ze niet kunnen achterhalen wat het probleem is) die dit probleem zouden kunnen veroorzaken:

 

-          Dubbele temperatuursensor vervangen

-          Lmm vervangen

-          Lamdasonde vervangen

-          Gasklephuis vervangen + ingeleerd

-          Magneetklep absorbtiefilter vervangen omdat deze ratelde en niet

      pulseerde (op aanraden VAG monteur)

-          Diverse vacuumslangen en turboslangen vervangen

-          Brandstofdruk regelaar vervangen

-          Brandstoffilter vervangen

-          Bougies vervangen

-          Luchtfilter vervangen

-          N-57 klep vervangen

-          Diverter valve vervangen

 

Alle onderdelen die zijn vervangen, zijn orgineel OEM.

 

De auto is diverse malen met VAGCOM uitgelezen. Hier komen geen foutcodes naar voren (alleen ABS geeft soms een storing. Echter geen indicatie op dashboard wel in VAGCOM). De meetwaardeblokken van toepassing lijken allemaal normaal.

 

Er zijn dus al aanzienlijke kosten gemaakt met deze auto helaas zonder resultaat. Is er iemand die dit probleem kent bij dit type motor? Of heeft iemand nog suggesties of ideeen om dit probleem op te lossen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen