Auto gaat telkens in noodloop

Audi
Merk
Audi
Model
A4
Type
TYPE 8K
Uitvoering
-
Bouwjaar
2014
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
416
Gepost: 02-01-2024 14:53
Professional

Autobedrijfgeerts


Universeel

Lid sinds: 02-07-2016
27 bijdragen

Goedendag,

We hebben hier een Audi A4 automaat staan van 2014 met 313000km. Deze auto hebben wij zelf altijd in onderhoud gehad. Bij de auto is in 2021(244000km) het ad-blue systeem weggeschreven vanwege een storing en de auto is getuned. Klant rijdt voornamelijk snelweg kilometers en is een vlotte rijder.

We hebben deze auto binnen gekregen omdat hij een melding gaf van zijn roetfilter(P245800). Hij ging toen ook met regelmaat in noodloop.

Roetfilter gedemonteerd en naar dieselbuchli opgestuurd om te reinigen. Doordat na het reinigen de tegendruk nog te hoog was, is het binnenwerk vernieuwd. Roetfilter weer terug gemonteerd en aan de klant meegegeven. Na ongeveer 400 km kwam hij terug omdat het display weer een roetfilter teken gaf. Auto uitgelezen maar geen foutcodes aanwezig. Auto ging ook niet in noodloop. Na een dag ging het lampje vanzelf weer uit tijdens het rijden. Daarna is hij nog een aantal keer aan en uit gegaan.

Vervolgens de auto terug laten komen en 1 verschildruk sensor vernieuwd en uitgewisseld(zitten er 2 op), drukpijpjes doorgeblazen en brandstofretour van de injectoren gemeten. Hier zaten onderling (nagenoeg)geen verschillen in. Uitlaatgasrecirculatie blijft op contact en stationair hetzelfde. Vandaar ook de tuning laten verwijderen(de adblue is nog wel weggeschreven) om te voorkomen dat de tuningssoftware een aantal foutcodes niet weergeeft. Luchtmassameter vernieuwd.

Roetfilter geregenereerd en de klant laten rijden, na ongeveer 400km weer hetzelfde probleem. Geen noodloop maar wel een melding op het dashboard.

Compressie gemeten, deze zit tussen de 19 en de 22 bar. We hebben de krukassensor vernieuwd omdat hij hier een foutcode op had gegeven. We hebben ook de verstuivers gedemonteerd en laten testen. Er waren wel wat afwijkingen maar geen grote verschillen waar het snelle verstoppen van het roetfilter door verklaard kan worden. Auto heeft ook geen overmatig olie verbruik. Voor het roetfilter hebben we een sensor gedemonteerd om te controleren of de auto overmatig roet tijdens het gas geven maar dat deed hij niet.

Als laatste hebben we op aanraden van een collega de EGR koeler vernieuwd maar dit heeft ook geen verschil gebracht. Deeltjes telling is goed.

Heeft iemand zo'n probleem wel eens bij de hand gehad en kan ons ideeën of tips geven waar we naar moeten kijken?

Gemeten

Injectoren EGR-klep Roetgehalte Luchtmassameter

Uitgelezen met

Bosch KTS590

Foutcodes

P2058 Dieselroetfilter P0101 Luchtmassameter signaal niet logisch P0322 Krukasstandsensor geen signaal

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken