SERMI dichtbij maar is alles nu duidelijk?

Audi
Merk
Audi
Model
A6
Type
TYPE 4F S6 - RS6
Uitvoering
-
Bouwjaar
2022
Brandstof
Elektrisch
Reacties
44
Bekeken
3324
Gepost: 03-03-2024 12:54
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3813 bijdragen

Vraagtekens:


 

Sermi is nu dichtbij en het roept nog altijd veel vraagtekens op. Of je het nut er niet van inziet, er voor bent of (zoals de meeste bedrijven) er volstrekt niet mee bezig bent... het is belangrijker dan veel organisaties doorhebben.


 

Afgelopen jaren is de Europese overheid hard bezig geweest om te zorgen dat universele bedrijven meer- en beter toegang tot data van autofabrikanten zouden krijgen. Zowel documentatie als op het software matig via het voertuig.


 

Met Sermi maken we hiermee een ruk de andere kant op. Daar waar we via een login toegang hadden tot data van fabrikanten, is die straks ineens niet meer benaderbaar. Waar je in passhtru had geinvesteerd is die deels niet meer bruikbaar. Althans, alleen nog als je een Sermi certificaat hebt, wat naast een hoop geld een extra hoeveelheid regels en papierwerk met zich meebrengt. Regels en voorwaarden welke, zeker in eerste oogopslag, niet allemaal echt van doen hebben met het doel van Sermi - het beschermen van startonderbreker gerelateerde zaken tegen frauduleuze praktijken en het beschikbaar stellen van informatie en mogelijkheden voor autobedrijven.


 

De eerste vraag welke opkomt is 'wat is er anders- en extra aan Sermi'. Wel eigenlijk niets of niet veel. Het idee wordt gepromoot alsof we met 1 login nu ineens alles kunnen doen, maar zo werkt het niet. Het was al zo dat diverse merken onderscheid maakten tussen het gebruik van hun software voor het werken aan diagnose algemeen en voor het programmeren (waar het risico ligt) aan startonderbreker gevoelige zaken. VAG is een mooi voorbeeld – je kunt via passthru best via Odis werken, maar wil je startonderbreker gekoppelde zaken doen dan moet je een GEKO toegang hebben, waarvoor screening is gedaan om deze te verkrijgen. GEKO blijft echter actief - de kosten gaan naar beneden maar nog altijd is het (schijnbaar) nodig.


 

In andere software van bijvoorbeeld Opel is er enkel 1 login nodig om van alles te kunnen doen. Hoe- en of men dat kan- cq gaat scheiden is een beetje onduidelijk op dit moment – er is nog maar vrij karig informatie vanuit PSA, Volvo etc mbt hoe men dit gaat aanpakken. Dat alle software zomaar drastisch aangepast wordt zou verbazingwekkend zijn gezien de trage wijze waarop dit soort zaken gewoonlijk meegaan met hun tijd en hoe vaak- en lang we vooraf gewaarschuwd worden in dat geval. Wordt Sermi de eis- of wordt het bij sommige instanties 'een mogelijkheid'.


 


 

Het is dus nog niet zeker automatisch zo dat je overal toegang hebt tot alle documentatie- en goederen. Maar is het dan een voordeel in de frauduleuze zaken welke nu plaatsvinden (dat lijkt het doel). Zou kunnen, maar er is veel third party materiaal beschikbaar om het overgrote deel van zaken offline, buiten de dealer om te kunnen regelen. Mensen wie frauduleus bezig zijn, kwamen toch al nauwelijks via de officiele software tot hun acties. Het wordt enkel de niet-illegale handel wat lastiger gemaakt.


 

Wat Sermi daarmee in de hand lijkt te gaan werken is het tegenovergestelde van wat de bedoeling is. Nu het zo moeilijk wordt om een nieuw onderdeel te monteren, zullen veel bedrijven wegen zoeken om gebruikte producten te kunnen plaatsen. Waar dit voorheen door benodigde moeite niet altijd gedaan werd, zal het nu zeker interessanter worden. Dat die onderdelen nu en dan niet legaal zijn, dat is een risico wat bij '2e hands' nu eenmaal groter is dan bij nieuw. Daarbij kan een verhoogde vraag de 'diefstal markt' in de hand werken.


 

In de documentatie van Sermi wordt aangegeven dat automerken data- en producten welke aan security gerelateerd zijn alleen mogen laten bestellen- maar ook moeten kunnen laten bestellen door bedrijven wie Sermi login hebben – of via een gelijkende mogelijkheid. En dat onderdelen in een 'timely order' beschikbaar moeten zijn. Betekent dit dat garages nu dus geen sleutels meer voor hun klanten kunnen bestellen zonder Sermi, of een instrumenten paneel, een versnellingsbak, of een trekhaak bijv. (bij sommige merken i.v.m. combinatie met knipperlicht zoals Kiwa het op hun site stelt).... Zonder Sermi kun je ze toch al niet laten programmeren (zonder de auto door de klant bij een ander bedrijf te brengen). En andersom, mogen bedrijven met Sermi nu wel overal die sleutels etc. bestellen en programmeren (ook bij bedrijven wie daar huiverig voor waren zoals Mercedes, BMW etc.).


 

De werking- en toepassing is wat onduidelijk dus, maar dat is niet het enige twijfelpunt. Waarom zijn de toelatingseisen zoals zij zijn? Je moet een VOG inleveren voor een certificaat, dat is op zich begrijpelijk in de lijn van de startonderbreker gevoelige informatie. Maar verzekeringen voor schade- en letsel aansprakelijkheid? 500.000 euro materieel en maar liefst een miljoen voor letselschade. Waar komt die eis vandaan? We werken niet aan remmen, maar aan iets welke het starten van een voertuig mogelijk maakt? Volgende is ook onduidelijk. Tunen en aanpassen software- maar ook mechanisch, mag niet als het de emissie/uitstoot aantast. Je mag bijv. wel een roetfilter verwijderen vanuit het RDW (als je klant maar toeslag betaalt) maar van Sermi mag het niet. En het mag ook niet correct softwarematig worden aangepast? Wat heeft dit overigens te maken met de security behandeling van een voertuig, waarover Sermi zou gaan? Als dit anders ligt of een duidelijke connectie heeft dan zou een degelijke onderbouwing bij veel mensen uit de branche welkom zijn. Bedenk maar eens hoeveel procent van de garages wel eens een EGR afdopt om maar een voorbeeld te geven.


 

Dan de gene wie het certificaat aanvraagt. De VOG is duidelijk , het opleiding niveau... twijfelachtig. Je hebt het niet over sleutelaars maar over startonderbreker gevoelige zaken waar een IT gericht persoon meer gemak mee kan hebben en meer vertrouwd mee om zou kunnen gaan dan een 1e monteur. Op welke school leiden ze mensen op dat die hier beter in zijn dan een IT'er en wat is het verband tussen eis en ervaring/kennis?


 

Een onaangekondigd bezoek op locatie. Wat dan als je er niet bent? Wat als je zzp'er bent en ambulant werkt? Volgens een collega was een certificerende instantie er duidelijk over – dan heb je pech, heb je geen locatie, kun je geen Sermi certificaat krijgen... Dit zag ik niet in hun doucmentatie terug. Het zou goed zijn dat dit duidelijk - en rechtgezet wordt, zoiets kun je niet eisen van bedrijven welke opgericht zijn toen Sermi nog niet bestond. En wat wil men controleren ? De omschrijving is daar best vaag over en naast dat ze binnenlopen en zien wat je doet aan werk, is er weinig aan effectieve controle mogelijk. Je vastgelegde werkorders mbt Sermi, dat is logisch maar die kun je ook wel doorsturen? Gezien de hoeveelheid administratie zou het fijn zijn vooraf te weten wat Sermi is en wat niet... En dan alleen van wat je online doet? Want wat offline gebeurt (veel software ondersteunt een deel daarvan ook buiten passhtru om) dan weer niet , etc.


 

Wie moeten Sermi aanvragen? Een bedrijf zelf maar ook het personeel wat er mee werkt, dat zou op zich logisch zijn, zoals bij EV. Maar ook als je dat niet wilt en liever via een externe optie laat programmeren ontkom je er niet aan. Gebruik je JifeLine bijvoorbeeld en laat je een cluster aan een VW programmeren, dan hoefde je nu nog geen VW toegang met GEKO te hebben, maar straks is een Sermi certificaat wel vereist en alleen diegene met het certificaat mag aan de auto werken wanneer dit gedaan wordt door JifeLine want controleren ze net dan en ben jij er niet en doet je collega de reparatie met jouw login... ben je zuur. Maar de meeste bedrijven waren afgehaakt denk ik voor de aanvraag dus die programmering gaat niet meer bij hen gebeuren, de auto gaat naar een dealer of bedrijf wat het certificaat wel heeft. Ow en dan het bedrijf wat die service verleent? Die moet zowel voor zaken welke men 'in huis' doet een certificaat hebben, als voor de RSS (afstands) werkzaamheden, maar dat mag dan weer niet binnen het eigen bedrijf, daarvoor moeten ze een nieuw bedrijf met los btw nummer hebben (of je dat als zelfde persoon mag doen in geval van kleiner bedrijf is overigens weer onduidelijk), waarbij 'belangen verstrengeling' niet mag.


 

Een vreemde regel is ook dat dealers voor hun eigen merk geen Sermi nodig zijn. Dat is raar, de werknemers daar zijn dus betrouwbaarder dan de rest van de markt? Het hele systeem is gebaseerd op het vormen van veiligheid dat niemand aan zaken kan/mag werken als hij niet helemaal doorgelicht is. Hij/zij/het werkt toch aan dezelfde auto, welke niet van de dealer is, maar van de eigenaar. Het is toch startonderbreker gevoelige informatie. Werk je bij de dealer dan is een VOG daarvoor niet nodig? Dat klinkt niet logisch als je het doel bekijkt?


 

Er zijn nog tal van andere vragen – zo is nu nog niet omschreven wat wel en wat niet onder Sermi valt. Gezien het formulier/de formulieren met vragen welke we moeten laten invullen voor elke handeling is het wel belangrijk te weten of je voor een simpele update eerst 'een uur' data moet verzamelen van de klant voor je in 5 minuten de update kunt doen of een module adaptie uit kunt voeren. De prijs gaat liggen in het data noteren en bewaren – in diagnose bedrijven is dat van de klant (de garage), de chauffeur wie de auto brengt, de gebruiker, en dan gaat het om ID bewijs (nr's), toestemming formulier eigenaar, etc...


 

Wat gaan we noteren en hoe gaan we werken:

 - De eigenaar brengt een auto bij de garage. De garage noteert en controleert

 - De naam van de eigenaar of bedrijfsnaam (indien bedrijf eigenaar)

 - adres van eigenaar of bedrijf

 - ID Bewijs eigenaar (en noteert nr plus type) of anwb lidmaatschap (?)

 - in geval bedrijf alsnog naam van een contact bij dat bedrijf

 - telefoonnummer van bovengenoemd bedrijf

 - bedrijfsregistratie van bestuurder (driver's company registraton)

 - komt de auto binnen via iemand anders dan de eigenaar dan registratie met bewijs van vloot beheerder, verhuurbedrijf, familie lid, lening.

 - VIN nummer controle (op voertuig) en noteren

 - werkorder met daarop registratie nr, merk, model

dit moet gebeuren in bijzijn klant want ook moet de km stand op de werkorder en de klant (en /of brenger auto) moet hiervoor tekenen

de werkorder moet gemaakt worden in dealer/werkplaats software, of gelijkende


 

Een vraag welke bij dit systeem dan naar boven komt – de gene wie de uitvoer doet, moet die ook de inname- met controle doen? Hij/zij/het is toch verantwoordelijk voor het kloppend zijn van die data? Of is dat enkel de IO (het bedrijf). Maar als het bij controle niet klopt, worden alle Sermi certificaten van alle medewerkers, samen met die van de IO ingetrokken? Moet je bij elke (online) actie noteren wie deze heeft uitgevoerd cq wie heeft ingelogd, wanneer etc? Ivm dat men kan controleren met de merk-houder op login en bij problemen zou een account worden ingetrokken. Maar ook dan, van de persoon of het hele bedrijf. Hoe ver wil Sermi hiermee gaan.


 

Een hele lap tekst waarbij je zou denken dat Sermi hier wordt afgezet als volstrekt belachelijk. Deels is dat ook zo, ons werk verandert zo steeds meer in bureaucratie... netjes in lijn met de hele economie. De basis zou echter prima kunnen werken, wanneer deze echt richting een centraal punt zou gaan en zo zou functioneren. In plaats daarvan worden er horden neergezet in de bedrijfsvoering en daarbij worden zaken zijdelings verboden welke niets met de doelstelling van doen hebben. Steeds meer wordt genegeerd dat de eigenaar van de auto iets over het voertuig te zeggen heeft. We werken voor hem/haar/het en hij/zij/het is met hieruit volgende hogere rekeningen iigv niet gebaat, net zo min als het slinkend aantal garages wat nog alles voor hem/haar/het uit kan/mag voeren.


 

Als sommige dingen in deze tekst niet kloppen – excuses . De schrijver is maar een simpele diagnose specialist en zelfstandig ondernemer. Weinig op met groeiende regelgeving en nog minder met Europees dwingende zaken waarvan nut en doel niet duidelijk zijn.....

Downloads (4)

  • sermi-controle-eigenaar.png
  • sermi-controle-eigenaar2.png
  • sermi-inname-voertuig.png
  • sermi-kiwa-trekhaak.png


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken