Automaat schakelt/zoekt bij lage toeren als die koud is.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A8
Type
TYPE 4E
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003/2
Brandstof
Benzine
Reacties
14
Bekeken
7129
Gepost: 26-10-2013 11:20
Professional

Leonvanveen

eigenaar
Veenauto.nl
Universeel

Lid sinds: 08-10-2010
106 bijdragen

Als de auto koud is en je rijdt een constante snelheid 50/60 km/u dan zie je het toerental zoeken (1200/1700 tpm ) alsof die zaagt. Het voelt alsof die schakelt maar als ik hem in sequentieel (handmatig) schakelen zet, staat de versnelling constant in z'n 4 en doet tie dat ook. Pas als ik hem in 'z'n S stand zet, gaat tie ook wat hoger in toeren draaien (2000/2500 tpm) dan doet tie dat niet.

Als je handmatig schakelt en hij staat in z'n 3 en je rijdt 1100/1200 tpm (40km/u) en je geeft plotseling gas schiet het toerental even door naar 2500/3000 tpm en dan weer terug om gewoon door te trekken. Alsof die even slipt. Dit gaat zo snel dat je dat in de automatische stand niet echt door hebt, dan denk je dat tie gewoon schakelt.

Het is alleen als de motor en bak koud zijn. Met optrekken nergens last van na 15/20 minuten is het zo goed als over. De auto schakelt erg soepel zonder bonken of bijgeluiden en trekt hem in een ruk door naar 250km/u zonder te haperen.

Tot nu toe hebben we 2x de bakolie ververst en de eerste keer het filter. Met originele olie G055005A2 en origineel filter. Na de eerste keer hebben we na een paar duizend km de olie nogmaals ververst.

De eerste keer was de (oude) olie die eruit kwam donkerbruin en rook niet extreem zuur wel een beetje maar heb het erger meegemaakt. Ook de magneten waren wel vies maar niet echt als metaal te definiëren gruis. Na de tweede verversing was de olie een stuk minder donker ook de magneten waren nog schoon en het filter zag er nog bijna nieuw uit.

Er staan geen foutcodes in de (01)motor als in de (02) transmissie.

Afgelopen week de auto bij een automaten specialist (ATS) neer gezet en die heeft er ook mee proefgereden. Die kon ook niet zeggen of dat het aan de koppelomvormer of aan de mechatronic ligt. Die heeft de vraag nu bij ZF neergelegd en daar wachten we nu op.

Misschien heeft iemand weleens eerder zoiets meegemaakt? of andere goede ideeën? De storing is minimaal maar duidelijk merkbaar.

 

 

 

 

Uitgelezen met

Vag-com

Foutcodes

-

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.