Audi hybrid e-tron start niet, melding verwijder laadkabel

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
Q7
Type
TYPE 4L
Uitvoering
-
Bouwjaar
2016
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
510
Gepost: 17-02-2023 12:33
Professional

murat3


Universeel

Lid sinds: 08-07-2012
4 bijdragen

Klant is nieuwe eigenaar en heeft 1 week mee gereden al. Heeft 2x bij een publieke oplaadpaal opgeladen.

De 3x keer is met de thuislader opgeladen. Na opladen (wat succesvol ging) start de auto niet meer op met melding (niet precies deze bewoording) "laadkabel nog aagesloten, kan niet starten", maar de laadkabel is netjes losgekoppeld.

Uitgelezen met ODIS.

ECU: 008C - Hybrideaccubeheer:
P0BBD00  Hybrideaccu totale spanning Maximale afwijking overschreden

ECU: 00C6 - Hoogvoltacculader:
P33E100  Laadstopcontact A Elektrische storing

In display is een "geel laadkabel" figuur te zien. De eerste melding kwam al sinds dag 1 voor. De tweede is nieuw. Het is wel eens gelukt om de auto te starten (de volgende dag). Maar na een laadbeurt treedt het weer op.

Op internet lees ik dat code P33E100 niet heel vaak voorkomt wel andere aanverwante storingen mbt de laadstopcontact.

Bij P33E100 geeft ODIS dit nog aan:
DTC-omgevingsparameters
Stopcontact A voor acculading 
            Aansturing laadklepontgrendeling laadstopcontact A  niet aangevraagd
            Status laadklepvergrendeling laadstopcontact A  niet vergrendeld
            Aansturing laadklepvergrendeling laadstopcontact A  niet aangevraagd
            Signaal stekkerontgrendeling  0
            Signaal stekkervergrendeling  0
            Vergrendeling voor hoogvoltlaadstekker  niet vergrendeld
            Status stekkerherkenning  aanwezig
            Maximale stroom van laadstekker 0 A
            Laadstopcontact temperatuursensor AC  13,7 °C
            Laadstopcontact temperatuursensor DC  -55,0 °C

Hieruit blijkt dat de "status stekkerherkenning" incorrect is.  Als je de schema van de laadstopcontact bekijkt (zie bijlage) dan zie je dat ze het hebben over een "Proximity Pilot". Dit zorgt voor de stekkerherkenning dan?

Ook valt op dat temperatuursensor DC een onlogische waarde van -55 geeft.

Ook hier weer een geval van complete stekkeraansluiting inclusief kabelboom naar batterij vervangen of iemand een betere suggestie?

Foto's:

foto1   foto2

Alvast dank voor de reacties.

Murat

Uitgelezen met

ODIS

Bijgewerkt door murat3 op 17-02-2023 12:34
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen