Impact van oliecontaminatie op SCR-katwerking ?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
Berlingo
Type
Berlingo (2012 - ...)
Uitvoering
-
Bouwjaar
2017
Brandstof
Diesel
Reacties
1
Bekeken
341
Gepost: 18-06-2022 18:48
Professional

motomedic

Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel

Lid sinds: 17-02-2013
963 bijdragen

Achtergrond: Motor begon volgens klant vanzelf sneller te draaien (begin van op hol slaan?). Ook een storing op het Adbluesysteem (lampje op tellerpartij aan) lichtte even op voor de motor raar begon te doen volgens klant. Bij inspectie bleek er ca. 2.5 liter motorolie tekort en had de turbo overmatige radiale speling. Turbo vervangen,  oliedebiet gemeten en goed bevonden op 1l/100 sec. Na flushbeurt hervuld met nieuw filter en wagen terug naar klant.

Maar: De adbluestoring tijdens het overmatige olieverbruik zit me dwars. Fout P20E8 (adbluedruk te laag) was gelogd als "niet meer aanwezig" dus ik ben niet zeker dat deze melding recent en relevant is.  Ik kan me inbeelden dat een oliebad door turbofalen de effcientie van een SCR-kat niet ten goede komt, maar ik vrees dat die kat vanaf nu permanent een verminderd contactoppervlak gaat hebben. Of misschien komt het wel goed en wordt ie gespoeld door de uitlaatgassen ? Ik heb gezocht naar literatuur over dit probleem maar ik vind geen info. Iemand die er meer over weet of ervaring mee heeft: SCR-werking na turboschade met motorolie in de uitlaat ?

Gemeten

turbo, olieflow, carterventilatie

Uitgelezen met

Launch

Foutcodes

P02E5 (gasklep dicht) P20E8 Ureumdruk te laag P16A0 olieseparatie na motorstop.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.