C3 met CAN-bus fouten

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
C3
Type
C3
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/5
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
1445
Gepost: 12-12-2019 12:15
Professional

jerilo

Directeur / eigenaar
JWA Autoservice
Universeel

Lid sinds: 29-12-2007
370 bijdragen

Korte inleiding, auto komt binnen bij ons met diversen meldingen, remsysteem fout, stuurbekrachtiging, motor storing en instrumentenpaneel valt stil tijdens rijden en of net na het starten.
Mijn gedachten gingen gelijk naar een CAN-bus storing wat ook zo was toen ik de storingen ging uitlezen zie bijlage.

Mijn hoofdverdachten was de ABS ECU (MK70) deze heb ik gecontroleerd op voedingen en massa en deze waren in orde. Heb de ECU zelfs nog bij ACTronics laten testen maar ook daar zeggen ze dat deze goed is (ik twijfel nog steeds). Vandaag nog contact gehad met BBA-Reman en ook die hebben deze unit nog nooit gehad. Dus wil niet zeggen dat hij kapot is maar het komt dus niet voor bij dit type.
Op cursus van GMTO nog over dit probleem gehad en ook hun gedachten gingen naar de ABS ECU. Ik kreeg als tip dat ik aan de achterkant van de stekker de CAN-bus draden buitenom moet doorlussen zodat als de storing erin komt en dus een overload op de CAN-bus stuurt ik de stekker van de ABS ECU eraf kon halen maar dat de doorlus die normaal inwendig gebeurt intakt blijft.
Voordat ik dit kon uitvoeren is de storing niet meer terug gekomen. Hebben diversen ritten gemaakt maar storing blijft weg.
Toch besloten de auto weer aan de klant terug te geven. Deze heeft ook een week zonder storingen gereden maar daarna is de storing 1x terug gekomen. Auto weer bij ons neergezet. Ik er weer mee rijden en weer geen problemen.

Ben deze week toch weer bij de ABS ECU en stekker aan het meten geweest en na het terug monteren van alles kwam de storing tijdens het stationair draaien net na het starten er weer in. Toen had ik zo'n vermoeden dat het probleem wellicht toch in de ABS stekker of kabel kon zitten. Zag er eigenlijk niet echt iets aan maar had toch "harde" stukken ertussen zitten en net in de stekker een paar flinke knikken in de draden.
Besloten om een gebruikte stekker te monteren.
Gisteren storingsvrij geweest maar vanochtend toen de auto buiten had gestaan vannacht toch gelijk weer storing, het was wel koud afgelopen nacht. Temperatuur speelt wel mee heb ik het gevoel.

Wat mij opvalt is dat de ABS en motor ECU allebei roepen dat er geen communicatie is met de BSI.
De stuurbekrachtiging daar in tegen roept niet om communicatie problemen met de BSI alleen maar met de motor ECU.
Wat mij opvalt in het schema is dat de CAN-bus draden vanuit de BSI direct naar de stuurbekrachtiging gaan en daaraan een vertakking maakt naar de ABS ECU en daarvandaan weer naar de motor ECU.

Ik ga nog de bedrading vanaf de ABS ECU naar dat "vertakpunt" opzoeken om te kijken of hier iets mis is maar anders blijf ik toch op mijn eerste gedachten hangen en dat is de ABS ECU.

Hoe denken jullie hierover? kunnen jullie meegaan in mijn gedachten gang met betrekking dat de stuurbekrachtiging geen problemen ondervind met communicatie richting BSI. Moet wel zeggen dat tijdens de storing de stuurbekrachtiging niet meer werkt, maar dit kan komen omdat hij geen communicatie meer heeft met de motor ECU.

Uiteraard heb ik als eerste de voedingen en massa  aansluitingen van ABS, BSi en motor ECU gecontroleerd voor maar ook tijdens het probleem en die blijven keurig intakt.
Kan verder ook geen beschadiging in een kabelboom zien.

Jeroen

Gemeten

ABS ECU laten testen

Uitgelezen met

Autel, Brainbee

Foutcodes

Div. zie bijlage

Downloads (2)

  • schema-c3.pdf
  • uitlees-rapport-c3.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen