Koelvin constant en motor temperatuur te hoog

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk / model / type
Citroën C4 C4
Bouwjaar
2012/6
Brandstof
Benzine
Onderwerpen
Elektronica
Koelsysteem
Motor

Aantal reacties: 22
Aantal maal bekeken: 1022

Gepost: 12-03-2018 22:28
Professional

pascalbuurman

APK Keurmeester
Anders/Overig

Lid sinds: 10-03-2018
8 bijdragen

Hallo,

Voordat jullie gelijk zeggen dat dit probleem al bekend is op het forum en de oplossing ook loop ik toch vast met mijn geval.

Zoals bekend gaat het om een Citroen C4 1.6VTI uit 2012

Tijdens een rit gaf de boordcomputer aan, motortemperatuur te hoog! Met rode lampjes en uitroeptekens die erbij horen.

Na overleg met de dealer en TSB heb ik het thermostaathuis vervangen met daarbij de modificatie op de temperatuursensor/thermostaat.

Foutcodes zijn zoals gebruikelijk P023B P0598 P0947

Zoals ik op het forum las, zou er een verwarmingselement bij de carterventilatie zitten met daarbij een bruine stekker. Dit heeft deze nieuwe type niet. Het enige laaste draad die ik niet kan volgen zonder dat de inlaat eraf moet vanaf het thermostaathuis tegen de plastic pijp die naar de waterpomp gaat achter het blok. Heb de gasklep en alle delen eromheen gedemonteerd en bij de carterslangaansluiting zit geen klep of verwarming of bruine stekker.

Zekeringen F5 en alle andere blijven heel. Alleen blijft de koelvin oneindig draaien en geeft motortemp. te hoog aan.

Meetwaarden diagnose Autel: 

Motortemperatuur goed. (6-105 graden netjes stabiel stijgend)

Thermostaat gaat netjes open bij ongeveer 105 graden.

Aansturing koelvin stand 1 en 2 actief

Oliedruk netjes afgeregeld en 6 bar koud 3 bar warm (ongveer)

Kan het toch zijn dat de 3/4 componenten die samengevoegd zijn op de kabelboom (thermostaathuis met sensoren + elektroklep oliedrukregeling +regelmechanisme ontkoppeling waterpomp) een te hoge weerstand geven zodat deze storingen wel onstaan maar niet de zekering eruit ligt en toch op een of andere manier ziet dat temperatuur te hoog is (terwijl diagnoseapperatuur goede temp heeft) en zo door motorstoring of gewoon de koelvinnen vol aanzet?

De ontkoppelaar van waterpomp hoe werkt die overigens, moet hij op een enkele moment hem ook eens niet aansturen want heb hem alleen nog maar gezien dat hij aan word gestuurd en de waterpomp laat draaien.

Uitgelezen met

Autel

Foutcodes

P023B P0598 P0947

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.