Gereviseerde Starmotor Defect? - Second Opinion

Citroën
Merk
Citroën
Model
XM
Type
XM
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
85
Gepost: 24-05-2025 15:05
Professional

Saibot


Anders/Overig

Lid sinds: 19-02-2021
2 bijdragen

Met de Xm van mijn vader loop ik nu soort van vast met een weigerende gereviseerde startmotor.
Even chronologisch..:

De klacht is dat de startmotor bij warme motor weigert rond te gaan.
Je hoort het Solenoid tikken als je de sleutel omdraait en enkele pogingen later gaat de startmotor alsnog rond.

Om dit op te lossen is er:
Een gereviseerde startmotor geplaatst. - Geen effect.
Nieuwe Accu. - Geen effect.
Bekabeling en Aansluitpunten Massa/Plus schoon gemaakt. - Verbetering, maar probleem blijft nog steeds voorkomen.
Solenoid vervangen. - Geen verbeterend effect.
Nog een andere gereviseerde startmotor plaatsen- Geen effect.

Nogmaals, het solenoid (ondertussen alle drie) hoor/hoorde je duidelijk inslaan.

De huidige Accu (720A / Half Jaar oud) heb ik bij een Accuwinkel aan een goed zware belastings-weerstand gehangen en kon toen meerdere malen iets van 580A leveren. 

Gisteren eens een ampere-tang om de massa kabel gelegd.
De startmotor trekt:
Los op de werkbank 240A
Tijdens het starten in de wagen ingebouwd: 240A
Warm, als de startmotor niet rond gaat en de contactsleutel in startpositie vastgehouden wordt: 280A

Uit bovenstaande informatie kan ik toch veilig concluderen dat het solenoid bekrachtigd wordt en ook de startmotor zelf z'n voeding netjes krijgt?

Want dan hebben we dus echt de pech dat we 2 maal achter elkaar een startmotor van een revisie-bedrijf hebben aangeschaft.

Omdat dat natuurlijk een behoorlijk kleine kans lijkt, hier dus even de vraag of ik niet iets over het hoofd heb gezien.
Voordat ik de derde startmotor aanschaf die weer niets gaat doen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken