Niet starten na poetsbeurt

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
Xsara Picasso
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000/4
Brandstof
Benzine
Reacties
29
Bekeken
1370
Gepost: 07-11-2017 17:46
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3742 bijdragen

Deze Picasso is van een handelaar. Hij heeft deze laten poetsen. De auto is rijdend en volgens zeggen zonder problemen heengebracht en is daarna opgehaald op de oprijwagen omdat deze niet meer wou lopen. Ik krijg geen duidelijk verhaal vanuit de klant en de poetser, maar heb twijfels mbt water en/of verkeerd overstarten.

Tref in de BSI een paar voor mij onbekende storingen: 0402 Engine Management ECU (bevestigt gevoel maar dat is geen zekerheid)

0640 Oil temperature sensor short circuit to earth

0340 'please refer to vehicle service manual' (kon er niks online over vinden ook)

Eerst beide sleutels geprobeerd, gelijk resultaat. Kon de auto niet / slecht uitlezen met diverse apparatuur waarbij geen connectie was met o.a. ABS, ECU en BSI. Via hocus pocus manieren toch nu connectie met ABS en BSI. ECU alleen via OBD (welgeteld 3 datapids... ). 

Auto heeft dubbelrelais. 1 deel wordt aangestuurd (injectoren voeding o.a.), andere deel via de traagheids onderbreker niet. Ook bij op contact zetten niet korte aansturing (primen pomp blijft uit). Geen aansturing op injectoren of bobine bij starten. Traagheids onderbreker zelf is niet reden; ook alles gemeten op ecu (aangesloten en losgenomen; dan wordt er een 3.8v. op de lijn gezet welke nog overruled wordt door de B+ vanaf andere zijde relais sturing, is denk interne diagnose spanning)

Heb wel een krukas signaal tijdens starten. Deze valt binnen de norm. Heb daarbij kriebels mbt de uitleesproblemen van de ECU. Voedingen en massa's gemeten van ECU; zijn (belast) goed en stabiel.

Zit alleen nog even met de startonderbreker als laatste speler in het spel; kan wel wat uitlezen via maxisys, maar weet niet wat de waarden van de datavelden in moeten houden (al opgevraagd bij Autel); Transp not OK - waarde 0 en Engine ECU lock - waarde 1.

Kan iemand mij vertellen of er bij deze auto's een startonderbreker lampje knippert , brandt of wat dan ook als er een probleem op dit vlak is? Hoewel een prime van de pomp daar niks mee te maken zou mogen hebben?

Gemeten

Zie tekst

Uitgelezen met

Hella Gutmann en MaxiSys908P

Foutcodes

0402 Engine Management ECU (bevestigt gevoel maar dat is geen zekerheid) 0640 Oil temperature sensor short circuit to earth 0340 'please refer to vehicle service manual' (kon er niks online over vinden ook)

Downloads (1)

  • krukas-citroen-xsara-picasso.png


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.