Stotteren bij 2000rpm

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Daewoo-Chevrolet
Merk
Daewoo-Chevrolet
Model
Matiz
Type
Matiz
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001
Brandstof
Benzine
Reacties
13
Bekeken
6553
Gepost: 30-04-2015 23:15
Professional

Davyth


Universeel

Lid sinds: 01-08-2013
27 bijdragen

Hallo,

Na enig speurwerk op het forum kwam ik erachter dat het stotteren van een Matiz nogal een veel voorkomend probleem is. echter kon ik niet echt een goede oplossing vinden omdat mijn bevindingen afwijken van wat andere mee gemaakt hebben.


De probleem bij de klant is dus een stotterende wagen, toen ik ermee ging rijden kwam ik erachter dat hij dat vooral deed bij 2000rpm.


Bij een andere garage hebben ze het gasklephuis en de EGR klep al gereinigt.
Ik ben de auto gaan uitlezen en stuite op een aparte waarde, de 2e lambdasonde achter de kat pendelt namelijk heel af en toe tussen 50mv en 900mv.. Het meeste van de tijd is hij redelijk constant maar soms, ook als ik constant toerental en gas stand rijd, zakt de spanning op de lambdasonde ineens van 800mv naar 50-300mv, blijft daar dan een korte peroide pendelen om vervolgens weer omhoog te schieten. 
In de eerste instantie dacht ik dus dat daarin misschien het probleem zou zitten.

De inlaat temperatuur vond ik in eerste instantie ook wat aan de hogen kant zo tussen de 35 en 43 graden. Maar toen ik de locatie bekeek van de sensor kon ik de temperatuur wel begrijpen.
Ook de inlaatdruk lijkt in mijn ogen heel logisch.


Ik heb die temperatuur en inlaatdruk ook is vergeleken met de EGR stekker ontkoppelt waardoor ik dus geen EGR werking heb.
Er is dan duidelijk te zien dat de inlaat lucht temperatuur zakt en ook de druk in het inlaat spruitstuk is lager wat er dus op wijst dat de werking van de EGR klep goed is.


Het vreemde is dat de auto dan beduidend beter rijd dan met een werkende EGR klep..?

Ik neig nog steeds het meeste naar de achterste lambdasonde omdat ik dat ook al eens eerder mee gemaakt heb met een Nissan Micra.. Daarvan pendelde de achterste lambdasonde ook af en toe en had ook ongeveer gelijke klachten als deze matiz, maar dan wat erger.

Wat denken jullie? 

 

Uitgelezen met

Texa, delphi

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.