Hardnekkige storing PO130

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Daewoo-Chevrolet
Merk
Daewoo-Chevrolet
Model
Spark
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/11
Brandstof
LPG
Reacties
2
Bekeken
1804
Gepost: 15-02-2016 20:44Dit is de oplossing
Professional

Createchniek

Lid sinds: 11-07-2015
2 bijdragen

De Spark vertoonde een hardnekkige storing P0130 waardoor het motormanagement lampje na resetten steeds weer ging branden. Vaak ontstonden de problemen in de half warm fase van de rit, eenmaal op temperatuur bleef het vaak goed gaan. Het lambda-signaal was soms rommelig, soms een tijdje weer correct en dan weer foutief. Tot 2 maal toe de lambdasonde vervangen. De eerste keer was een universeel type en we dachten toen dat deze niet goede combineerde met de Spark. Verder gebruikelijke acties uitgevoerd zoals de bougies vervangen etc. Het begon langzaamaan een hoofdbreker te worden tot ik het bericht "Hardnekkige storing P0171" bij een Spark op dit forum las. Deelnemer Monteurtje beschreef een modificatie die ook bij dit probleem de oplossing bleek te zijn.  

De oplossing van Monteurtje was als volgt:

Onder de deksel van de stekker van de ECM zit een groene draad op pin #44, deze wordt bij de installatie van de gasinstallatie doorgeknipt en er worden 2 draden aan gesoldeerd. Een gele en een blauwe.Om deze fout op te lossen moet de groene draad wwer hersteld worden naar orginele staat (beide uiteinden dus weer aan elkaar solderen). Hierna moet je de gele draad weer aan de groene solderen. De blauwe draad dient afgeblind te worden en beschermt tegen het indringen van water.Met deze actie zet je de benzine en LPG ecu's dus parallel ipv van in serie. Het lambda signaal komt nu zonder vervormingen binnen in de benzine ECU.

 

Het lambdasignaal is weer zoals het hoort en de auto rijdt weer prima. Het zou me niet verbazen dat deze actie voor veel meer lambda gerelateerde storingen de oplossing is. Blijkbaar veranderd er in de loop van de tijd in de LPG Ecu iets waardoor het lambda signaal wordt beinvloed.

 

Gemeten

Lambda signaal vaak in het middengebied. Short term fuel trim vaak hoog.

Uitgelezen met

Standaard OBD meter.

Foutcodes

P0130

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen