check engine gaat aan bij lang turbodruk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
Ducato
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
2645
Gepost: 27-07-2007 20:26
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Heb hier een ducato staan met het volgende probleem.

Check engine lampje (rood injectortje) gaat branden als je langere tijd turbodruk erop houd, bijvoorbeeld bij het optrekken in derde of vierde versnelling. Er is verder niets te merken aan het rijden, en als de turbodruk weer weg is (iets gas terug) gaat het lampje ook weer uit.
Tevens af en toe bij het overschakelen van de 3e naar de 4e versnelling gaat het check engine lampje weer branden en houd de motor gigantisch in. Terugschakelen naar drie en het probleem is weer voorbij.

Auto laten uitlezen bij fiat, en er komt het volgende uit:

P0235-Turbodruk (intermitterend, signaal ongeldig)
P0380-Relais plaat, thermostarter of ECU voorverwarming (intermitterend signaal ongeldig)

Stationair gemeten krijg je de volgende waarden:

gemeten luchtmassa: 0 mg/cyclus
doel luchtmassa: 0 mg/cyclus
doelstelling druk drukvulling: 0 mbar
turbodruk: 994 mbar

Bij de fiat dealer zeggen ze dat deze motor geen druksensor en geen luchtmassameter heeft, hoe kun je dan een turbodruk meten en hoe wordt de ingespoten hoeveelheid diesel bepaald?

Iemand dit mischien eerder meegemaakt, of mischien een evt. oplossing?

Groeten. Erik.
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen