Accu na 2 dagen leeg

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
S-MAX
Type
S-Max
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Benzine
Reacties
25
Bekeken
735
Gepost: 03-10-2022 16:27
Professional

Mischa91

Directeur / eigenaar
Autotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
494 bijdragen

Goedendag allen,

Hier in de werkplaats een Ford S-max met een lastige lekstroom. Er zit een heel verhaal bij, zoals hieronder te lezen.

Klant heeft een goede 5 maanden geleden voor het eerst het probleem gehad dat de auto niet wou starten. Toen met startkabels gestart en naar de garage gereden (andere garage), er waren toen ook meer problemen (trekhaakverlichting werkte niet goed, parkeersensoren werkten niet). Andere garage had vocht gevonden onder de mat helemaal achterin. Zij hebben toen de accu vervangen en advies gegeven om eerst de lekkage op te lossen, de klant zou hier zelf achteraan gaan.

3 dagen later wou de auto weer niet starten. Hierop is de klant naar mij toegekomen. Heb toen een lekstroom meting van een paar uur gedaan en niks gevonden. De lekstroom was toen 0.08A. Aangezien de andere garage een accu had gemonteerd van een twijfelachtig merk heb ik in overleg met de klant een Bosch accu gemonteerd. Ook heb ik de trehaakverlichting en de PDC hersteld. 

Nu, 5 maanden later, staat de accu weer leeg. Ik heb vorige week de auto opgestart en meegenomen. Toen weer metingen gedaan en een lekstroom van 0,4A gevonden. Hierop verder gezocht en de parrot die gemonteerd was gedemonteerd waarna de lekstroom naar 0,2A daalde en na verloop van tijd weer naar 0,08A. De klant heeft toen de auto meegenomen. 

Afgelopen zaterdag werd ik gebeld (2 dagen na aflevering) dat de auto het weer niet deed. Aangezien de accu al eens diep ontladen was toen om te proberen een nieuwe accu erin gezet maar helaas was het vanmorgen alweer raak.

Auto staat nu bij mij en staat aan een 12 uurs lekstroom meting. Wat opvalt :

- Systemen sluiten schijnbaar goed af, dit gaat wel gepaard met een aantal pieken van 5-8A
- Na 20 minuten is het syteem in rust en is er een lekstroom van 0,08A
- Af en toe is er een piek te zien, deze is soms wel 15A maar ook wel eens 8A

Helaas zijn deze pieken zo sporadisch en kort (2-5sec) dat het niet te zien is waar dit weg komt.

Gemeten :

-Met de amphound alle zekeringen bij langs geweest, er is geen 1 met lekstroom

- Auto uitgelezen, 3 storingen : 
                     HVAC : U2100 - configuratie niet compleet
                     BCM : C1D22 - stuurwiel schakelaar rechts
                                  C2003 - stuurwiel schakelaar links

Klant klaagt over werking cruise, ik vermoed dat de foutcodes in de bcm hierop slaan. 

- Rond gegaan met de warmtebeeld camera, hier niks mee kunnen ontdekken

- Aftermarket trekhaak ontkoppeld, dit maakte geen verschil

- TSB's gecontroleerd, helaas geen soelaas, alleen voor een S-max tot 02/2007

- Vocht lijkt bij de linker achteruit weg te komen (vaste ruit). Het was wat vochtig maar ik zag geen indringing in stekkers oid.

 

Op dit moment loop ik vast, misschien dat 1 van jullie nog een zetje in de goede richting heeft.

Alvast bedankt!   
                          

 

Gemeten

Uitgelezen met

Launch, autel

Foutcodes

HVAC U2100 configuratie niet compleet BCM C1d22 stuurwiel bediening rechts BCM C2003 stuurwiel bediening links

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen