P244C: 00-2F Katalysatortemperatuur te laag tijdens regeneratie, cilinderrij 1

Ford
Merk
Ford
Model
S-MAX
Type
S-Max
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
4
Bekeken
67
Gepost: 14-11-2025 11:34
Professional

LesageM

Directeur / eigenaar
Lesage Autoservice
Anders/Overig

Lid sinds: 04-01-2023
4 bijdragen

Beste leden,

Al tal van topics gelezen maar kom niet uit op mijn probleem..

Historiek:
Wagen is ergens eind 2023 begin 2024 binnengekomen met verstopt roetfilter. Statische regeneratie uitgevoerd en was "opgelost". Enkele weken later terug binnen met verstopt roetfilter en fout op katalysatortemperatuur te laag. Dan beginnen zoeken naar oorzaak en al snel gevonden dat de 5de injector verstopt zat. De klant vond dit te kostelijk volgens de leeftijd en km-stand van de wagen, ze dachten ook om een nieuwere aan te schaffen..

Heb dan de weerstand gedemonteerd en de sproeier volledig opgewarmd en het roet verwijderd en terug gemonteerd. Had nog geen 100% goede doorstroming maar als de klant nu eenmaal niet wil vervangen... Wat moet je dan ...
Wagen is erna nog 3 tal keer binnengekomen voor regeneratie omdat ze het niet wilden oplossen. Heel eind niemand gehoord/gezien dus dacht dat ze de wagen hadden verkocht. Maar dan komt plots de tijd van de keuring en zijn ze natuurlijk afgekeurd voor de deeltjesmeting. Offerte gemaakt en beslist dat het te duur was... Ze hebben ook tot 3 maal toe terug de deeltjesmeting gedaan op de keuring als uitstel om dan toch te beslissen om alles te gaan vervangen.

Zoals gevraagd heb ik dus een nieuwe roetfilter / 5de injector / uitlaatflexibel die ook gescheurd was / onderhoud / Thermostaat (wagen draaide op 75°,had ik gezien tijdens eerdere diagnose) voorzien. Alle waardes aangeleerd/gereset zoals voorgeschreven/mogelijk met mijn diagnosetoestel.
Wagen is vertrokken en met glans door de keuring de week erna volgens klant.

Nu 3 a 4 weken later komt de wagen terug binnen met fout op roetfilter:
P244C: 00-2F  Katalysatortemperatuur te laag tijdens regeneratie, cilinderrij 1.
Volgens freeze frame data: EGT1: 450 EGT2: 530.
Toen de wagen afgekoeld was heb ik de fout gewist, testrit gaan maken en na 7km kom ik op de autostrade en praktisch onmiddelijk terug fout P244C. Tijdens deze testrit merkte ik op dat de wagen grijs dampt en ook ruikt naar onverbrande diesel.
Meting op pomp en weerstand gemonteerd. Krijgen beide aansturing vanaf de wagen een goede 50°c krijgt tot de wagen in motorstoring gaat. Enkel gaat de EGT niet boven de 550°c wat te weinig is voor een deftige regeneratie?

5de injector gedemonteerd en uitgemeten. Kreeg 1.3ohm weerstand en volgens de service informatie van Febi moet de waarde tussen 0.8 en 1.3Ohm liggen. Uit twijfel deze gewisseld voor een origineel Ford onderdeel aan een kleine €512. Jammergenoeg zonder enig resultaat.
De wagen blijft grijs roken en stinken naar onverbrande diesel vanaf de regeneratie word opgestart.

Iemand enig idee of deze pompen soms breken ( in de zin dat deze te veel diesel oppompt en daardoor de temperatuur te laag blijft?)

Ik hoor graag jullie bevindingen!!!

Uitgelezen met

Autel Maxisys MS906MAX

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken