Het verwijderen van verstuivers en gloeibougies

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Lancia
Merk
Lancia
Model
Phedra
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Diesel
Reacties
4
Bekeken
9216
Gepost: 23-02-2009 21:02
Professional

SMIT001

Lid sinds: 22-12-2008
22 bijdragen

Onlangs las ik het artikel in AMT 2-2009 op bladzijde 47. Waarom gaan verstuivers en gloeibougies zo vast zitten? Dit is het gevolg van elektrolitische corrosie (tussen aluminium en staal) en roetaanslag. Natuurlijk is het prettig dat er hiervoor gereedschap is uitgedacht (Vibropac M40). Maar beter zou je deze ellende kunnen voorkomen. Ik denk dat ik hiervoor een oplossing weet. Je zou de schacht, waarin de verstuiver zit, ook van staal kunnen maken, net als de verstuiver. Dan ben je van het probleem met elektrolitische corrosie af en is de kans minder groot dat het onderdeel na een aantal jaren zo vast als een huis zit. Ook voor te reviseren motoren zou dit mogelijkheden bieden. Het revisiebedrijf, dat zo'n cilinderkop reviseert, zou de boringen van de verstuivers uit kunnen boren en hierin stalen bussen kunnen persen met behulp van een hydraulische pers. Die is in de werkplaats van een revisiebedrijf zeker aanwezig. De schroefdraad van gloeibougies zou je kunnen vervangen door stalen schroefdraadelementen. Vreemd dat niemand aan deze mogelijkheid heeft gedacht. Graag zou ik over het bovenstaande een discussie op gang brengen en zo proberen het probleem uit de wereld te helpen. Ook zouden de autofabrikanten de autobranche een grote dienst bewijzen door bovenstaande technieken in nieuwe (nog te ontwerpen motoren) toe te passen. Wie heeft er een mening over dit onderwerp?

Ronald

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken