Reactie op het artikel in AMT 12-2008 (pagina 10) m.b.t. Lancia Phedra 2.0 HDi

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Lancia
Merk
Lancia
Model
Phedra
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
3959
Gepost: 22-12-2008 21:04
Professional

SMIT001

Lid sinds: 22-12-2008
22 bijdragen

Beste lezers,

Onlangs las ik het artikel van Bram van Stijn in het decembernummer. Het gaat over de auto (een Lancia Phedra) die één van zijn klanten sinds kort in zijn bezit had. Het is voor het eerst dat ik hoor dat verstuivers niet meer normaal te demonteren zijn. Hoe kan het dat ze na 200.000 km muurvast zitten? Ik vermoed dat roest en roet de oorzaak van de demontageproblemen zijn. Wellicht ook een te krappe passing in de boring in de cilinderkop (fout van fabrikant). Hoe zouden de verstuivers dan wel gedemonteerd moeten worden? Waarschijnlijk met een slagtrekker. Ik heb ook wel eens gehoord dat zulke verstivers met keramisch vet ingesmeerd moeten worden om vastbranden te voorkomen. Wellicht is de fabrikant dit bij de eerste montage vergeten. Het blijft al met al een moeilijk geval. Over problemen bij het demonteren van gloeibougies heb ik trouwens ook al eens gelezen. Dit probleem deed zich voor bij de CDI-dieselmotoren van Mercedes-Benz. Voor de demontage hiervan had een fabrikant een speciale slagmoersleutel ontwikkeld.

Wellicht moeten wij voor de demontage van verstuivers ook nieuw gereedschap uitvinden. Wie heeft er goede ideeën?

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.